آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 7 بهمن ماه 1400 = 27-01 2022

افزایش ۱۰۰ درصدی خروج ایرانیان از كشور به تركیه

مدیر پایانه مرزی بازرگان در شمال غرب ایران (مرز تركیه) از افزایش ۱۱۳ درصدی تردد از این مرز به مقصد ترکیه خبر داد.

به گزارش ایرنا جابر اکبرپور گفت: در سال جاری بیش از ۳۲۱ هزار نفر از مرز بازرگان تردد کردند و این در حالی است که در زمان مشابه در سال قبل، تعداد مسافران حدود ۱۵۰ هزار نفر بود.

وی با بیان اینکه خروجی مسافران ایرانی از این مرز افزایش ۱۰۰ درصدی داشت، گفت در یک سال گذشته، حدود ۱۰۱ هزار مسافر ایرانی از این مرز وارد کشور شدند و بالغ بر ۷۸ هزار مسافر ایرانی نیز خارج شدند.

بر اساس اعلام مدیر پایانه مرزی بازرگان، شمار ورودی مسافران خارجی نیز در همین مدت بیش از ۸۴ هزار نفر بود و نزدیک به ۵۷ هزار مسافر خارجی نیز از مرز بازرگان، ایران را ترک کردند.

این گزارش می‌افزاید که خروج مسافران خارجی از مرز بازرگان در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال قبل ۲۱۱ درصد رشد داشته است.

مرز زمینی بازرگان، که نقطه اتصال دو کشور ایران و ترکیه است، در یک‌ سال و نیم گذشته بسته بود و فقط ترانزیت کالا و تردد افرادی مقدور بود که اقامت دو کشور را داشتند، اما با تصویب ستاد ملی کرونا، این مرز از ۱۶ مهرماه امسال به‌طور کامل بازگشایی شد.

افزایش ۱۱۳ درصدی تردد مسافران از مرز زمینی بازرگان در استان آذربایجان غربی در حالی اعلام شد که کمتر از پنج ماه از بازگشایی کامل آن می‌گذرد.

پیش‌تر مهمت امین بیلدز، معاون شهردار وان، به خبرگزاری آناتولی گفته بود گردشگران ایرانی به رونق اقتصادی وان کمک می‌کنند و این استان تاکنون پذیرای ۵۰۰ هزار گردشگر ایرانی بوده است.

علاقه‌مندی ایرانیان برای سفر به استان وان، مقام‌های ترکیه را بر آن داشت که برای راه‌اندازی پروازهای مستقیم تهران‌ـ‌وان برنامه‌ریزی کنند. بر اساس اعلام مهمت امین بیلدز، نخستین پرواز مستقیم روز ۳۱ ژانویه انجام می‌شود.

معاون شهردار وان با بیان اینکه پروازهای مستقیم تهران وان در روزهای دوشنبه و جمعه هر هفته انجام می‌شود، گفت: «فعلا برای چهار پرواز در هفته توافق کرده‌ایم. طبق برنامه‌ریزی‌ها، ابتدا دو روز در هفته انجام می‌شود، اما در صورت وجود تقاضا، می‌تواند افزایش یابد.»

هم‌زمان با آغاز سال نو میلادی، رئیس اتحادیه هتلداران وان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفته بود که در دو روز منتهی به پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۵۰۰۰ گردشگر ایرانی وارد استان وان شدند. او نیز گفت گردشگران ایرانی برای خرید و تفریح به وان سفر می‌کنند.

همچنین در هفته‌های آغازین دی‌ماه ۱۴۰۰ و هم‌زمان با پایان سال ۲۰۲۱، حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، از افزایش ۱۰۰ درصدی مسافرت ایرانی‌ها به ترکیه خبر داد و گفت که در ماه‌های اخیر هتل‌های شهر وان اتاق خالی نداشته‌اند.

علاوه بر خرید و تفریح، بسیاری از ایرانیان با هدف سرمایه‌گذاری و خرید ملک به ترکیه سفر می‌کنند. بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه، در نوامبر ۲۰۲۱، اتباع ایرانی یک هزار و ۴۰۶ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند و بار دیگر در رده اول خریداران خارجی خانه در این کشور قرار گرفته‌اند.

آماری که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در پایان نوامبر ۲۰۲۱ منتشر کرد نشان می‌دهد که این کشور پس از روسیه، بلغارستان و آلمان، بیشترین آمار مسافران خارجی را داشت، به‌طوری‌ که در این ماه، حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ترکیه سفر کردند.

مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، به‌تازگی گفت که هدف کشورش برای دستیابی به درآمد ۲۴ میلیارد دلاری از محل گردشگری در سال ۲۰۲۱ محقق شده است. او همچنین تاکید کرد که ترکیه قصد دارد در سال ۲۰۲۲ از محل جذب توریست به درآمدی بالغ‌ بر ۳۴ میلیارد دلار برسد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: