آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 10 بهمن ماه 1400 = 30-01 2022

بیانیه ۴۰۰ تن برای دادخواهی و آزادی زندانیان عقیدتی

گروه بزرگی از چهر‌های ادبی، هنری و کنشگران سیاسی و مدنی ایران با بیانیه‌ای در دادخواهی مرگ بکتاش آبتین از جمهوری اسلامی خواستند همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و نویسندگان در بند را فوری و بی‌قید و شرط آزد کند.

ببه گزارش دویچه وله، بیش از ۴۰۰ نفر از کنشگران اجتماعی و سیاسی و چهره‌های ادبی، فرهنگی و هنری ایران در بیانیه‌ای در دادخواهی مرگ بکتاش آبتین، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی− عقیدتی و نویسندگان زندانی شدند.

بکتاش آبتین، نویسنده، شاعر و کارگردان منتقد جمهوری اسلامی که همراه با رضا خندان و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران به زندان محکوم شده بود، بر اثر ابتلا به کرونا و عدم درمان به موقع در زندان جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد.

امضا کنندگان بیانیه‌ از ۱۸ دی‌ماه به عنوان روزی یاد کرده‌اند که "با سوگِ ۱۷۶ قربانی بی‌دفاع پرواز تهران- کی‌یف، بکتاش آبتین شاعر، فیلم‌ساز و عضو زندانیِ کانون نویسندگان ایران پس از جنگی نابرابر با کرونا" مصادف است.

آنها گفته‌اند که بر کسی پوشیده نیست که در زندان‌های ایران "سیستم ایمنی افراد در معرض تخریبِ مداوم است. محبوسان و به‌ویژه زندانیان عقیدتی و سیاسی به لحاظ روانی تضعیف می‌شوند. موانع امنیتی و اداری از ارائه‌ درمان‌های فوری و ضروری جلوگیری می‌کنند یا دریافت خدمات پزشکی را به تعویق می‌اندازند و اکنون با ظهور پی‌درپی سویه‌های جدید ویروس کرونا، زندانیانی که بارها به این بیماری و دیگر بیماری‌های مهلک دچار شده‌اند، بی‌دفاع‌ و دست ‌و پا بسته‌تر از همیشه، گوش به صدای حق‌طلبانِ بیرون زندان‌ها سپرده‌اند."

نویسندگان بیانیه "تداوم حبس زندانیان بی‌گناه عقیدتی و سیاسی" را در شرایط حاکم بر زندان‌های ایران "مصداق روشنِ آگاهی و بی‌تفاوتی حاکمیت نسبت به قربانیانِ آتی" دانسته‌اند و بر آزادی بی‌قید و شرط و فوری همه‌ زندانیان عقیدتی-سیاسی و نویسندگانِ دربند از جمله رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و آرش گنجی تاکید کرده‌اند.

آٰرش گنجی، یکی دیگر از اعضای کانون نویسندگان ایران است که او نیز به بهانه‌ ترجمه‌ کتابی درباره تحولات کردستان سوریه و به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی" و "عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام" به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. او از بیماری قلبی رنج می‌برد.

امضاکنندگان بیانیه گفته‌اند: «نویسندگان و آزادی خواهان ایران را آزاد کنید. ما در مقابل فرستادن جان‌های شریف و آزاده‌مان به قربانگاه، سکوت نخواهیم کرد».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: