آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 بهمن ماه 1400 = 01-02 2022

انجلینا جولی: حس آزادی زنان افغان دیگر منکوب شدنی نیست

اجرای آهنگ "بانوی آتش‌نشین" توسط آریانا سعید خواننده شناخته‌شده افغان در نشست ویژه دو روزه‌ای که در پارلمان اتحادیه اروپا زیر عنوان "روزهای زنان افغان" در بروکسل با استقبال شرکت کنندگان این اجلاس روبرو شد. (فیلم زیر)

روزهای اول و دوم فبروری/فوریه، پارلمان اتحادیه اروپا میزبان مجموعه ای از رویدادها برای روشنگری در مورد وضعیت نگران‌کننده زنان در افغانستان پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت است.

در این جلسات زنان افغان فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۲۱، انجلینا جولی، ستاره مشهور، امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، رئیس کمیسیون اروپایی و شماری دیگر حضور دارند و سخنرانی می‌کنند.

اتحادیه اروپا با برگزاری نشست دو روزه و ویژه در مورد وضعیت زنان افغانستان تلاش دارد توجه این اتحادیه و در کل جامعه بین‌المللی را به آنچه وضعیت نگران کننده زنان افغان خوانده، جلب کند.

اتحادیه اروپا در دو دهه گذشته یکی از مهم‌ترین حامیان برنامه‌های مربوط به حقوق زنان در افغانستان بوده و اکنون هم تلاش دارد رهبری طرح‌های حمایت از زنان افعانستان را در سطح جهان به عهده داشته باشد.

در روز نخست این نشست ابراز نارضایتی و نگرانی از برخورد طالبان با زنان در هر واژه و هر جمله سخنرانان این نشست به صراحت دیده می‌شد.

این نشست دو روزه همچنین چهره‌های سرشناس افغان را که فینالیست‌های جایزه ساخاروف پارلمان اروپا هستند، گردهم آورده است و هر یک از آنها برداشت خود را از وضعیت زنان و پیشنهادها برای نجات زنان از فضای کنونی را با مقامات اتحادیه اروپا در میان می‌گذارند.

نام‌گذاری رویدادهای این دو روز تحت عنوان "روزهای زنان افغان" در پارلمان اروپا اقدام کم‌سابقه قلمداد می‌شود ولی به گفته مسولان اتحادیه اروپا فاجعه‌ای که زنان افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اصلی‌ترین نگرانی اروپایی‌ها در مورد وضعیت فعلی افغانستان است و این اتحادیه از هیچ تلاش برای تغییر و بهبود وضعیت زنان دریغ نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا هدف از برگزاری "روزهای زنان افغان" را حفظ توجه به وضعیت زنان افغان در سطح بالای دستور کار اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی خوانده و گفته که جلسات این کنفرانس بر وضعیت وخیم زنان و دختران در افغانستان پس از تسلط طالبان و عقبگرد در زمینه حقوق و جایگاه اجتماعی آن‌ها متمرکز است.

انجلینا جولی، ستاره معروف سینمای هالییود و سفیر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان که از نخستین سخنرانان این نشست بود گفت با وجود آنکه فعالان زن به خاطر اعتراضات شان بازداشت می‌شوند و زنان افغان از حق کار و تحصیل محروم شده‌اند اما نباید امید را از دست داد.

انجلینا جولی گفت برای طالبان دیر شده است که بخواهند حس آزادی و اندیشه های زنان افغانستان را منکوب کنند. او از سران کشورهای جهان خواست تا حاکمیت بر اقتدار در افغانستان را به خاطر نقض حقوق زنان پاسخگو کنند.






www.youtube.com/watch?v=kgEowSjbNgY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: