آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 بهمن ماه 1400 = 03-02 2022

وجود یک شکنجه‌ گاه‌ سری در مشهد در گزارش عفو بین‌الملل

سازمان عفو بین الملل می گوید که عباس واحدیان شاهرودی زندانی سیاسی در معرض رفتارهایی "به منزله شکنجه" قرار داشته تا "فعالیت های سیاسی خود را محکوم کند."

به گزارش بی بی سی، آقای واحدیان شاهرودی، ۵۱ ساله، در آذر ماه امسال با اتهامات امنیتی به ۱۱ سال زندان محکوم شد. عفو بین الملل می نویسد که این حکم به دلیل فعالیت های او در جهت تشکیل یک نظام دمکراتیک سکولار در ایران صادر شده است.

این نویسنده و فعال سیاسی در شهریور ماه ۱۴۰۰ هم در پرونده دیگری به ۱۰ سال زندان محکوم شد که به نگارش و امضای نامه ای سرگشاده در خرداد ۹۸ - که خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی و تغییر اساسی در قانون اساسی ایران می شد - مربوط بود.

عفو بین الملل می نویسد که آقای واحدیان از زمان دستگیری در ۱۰ شهریور "تقریبا به شکل شبانه روزی در یکی از سلول های انفرادی واقع در یک بازداشتگاه غیررسمی و بدون نام و نشان وزارت اطلاعات در مشهد" نگهداری می شود.

این سازمان می نویسد که او از مراقبت های پزشکی مناسب، دسترسی به رختخواب و لباس گرم و دیدار منظم با خانواده محروم بوده و می افزاید: "ماموران اطلاعاتی به عباس واحدیان گفته اند که برای بهبود شرایط اش باید به صورت کتبی فعالیت های سیاسی خود را محکوم و رمز تلفن خود را فاش کند. این آزارها به منزله شکنجه اند و طبق قوانین بین المللی جرم محسوب می شوند."

براساس این گزارش آقای واحدیان از واکسیناسیون برای کووید-۱۹ محروم است درحالی که دچار عوارض ریوی از جمله مشکلات تنفسی و سرفه است.

عفو بین الملل در این نامه خطاب به غلامحسین محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زندانی شده است.

این سازمان در اشاره به دو پرونده او می نویسد: "در هر دو مورد، او بدون آگاهی قبلی و اطلاع از ماهیت و جزییات اتهامات وارده به طور ناگهانی از بازداشتگاه به دادگاه انقلاب مشهد منتقل شد. قضاتی که عباس واحدیان آنها را پرخاشگر و مغرض توصیف کرده به اعلام کردند که او به دلیل اقدام علیه امنیت ملی تحت محاکمه قرار دارد و از او پرسیدند که آیا چیزی برای دفاع از خود دارد یا نه."

"وی در هر دو مرتبه پاسخ داد که به دلیل تخلفات جدی قانونی، مشروعیت جلسات تشکیل شده را به رسمیت نمی شناسد و بر حضور وکیل خود اصرار دارد. در هر دو مورد، قاضی در عرض چند دقیقه جلسه را پایان داده و از تشکیل جلسه مجدد خودداری کرد. حکم ۱۰ سال زندان وی ۲۰ روز پس از صدور حکم به دلیل امتناع وی از درخواست تجدیدنظر قطعی شد. تجدیدنظرخواهی او علیه حکم ۱۱ سال زندان هنوز در جریان است."

حکم ۱۱ سال حبس او شامل یک سال برای اتهام "تبلیغ علیه نظام" و ده سال برای "تشکیل گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور" می شود.

به گفته عفو بین الملل گروه های مورد اشاره در آن حکم "شورای همگرایی جنبش های ایران" (شهجا) و "اتاق فکر ایران" هستند. در وبسایت شهجا آمده است که این گروه خواهان گذار ایران از طریق راه های مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی به یک نظام سکولار دمکراتیک متعهد به حقوق بشر بین المللی است.

آقای شاهرودی در سال های اخیر چند بار تحت بازداشت قرار گرفته بود.

به نوشته عفو بین الملل او در زمستان ۱۳۹۸ در زندان و احتمالا از طریق یک هم سلولی به سل ریوی مبتلا شد و علیرغم مشکلات شدید مقام های دادستانی از انتقال او به مراکز درمانی خودداری کردند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: