آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 15 بهمن ماه 1400 = 04-02 2022

برجام؛ اظهارات تازه نماینده امور ایران در دولت جو بایدن

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات وین گفتگو کرده است.

رابرت مالی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: گفت و گوی خوبی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن درباره مذاکرات فعلی ما برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام داشتم. همانطور که مذاکرات در هفته های آینده به نتیجه می رسند، ما به مشورت نزدیک با همکاران منطقه ای خود ادامه خواهیم داد...

در همین حال یک منبع حکومتی در ایران نوشت: گفته می‌شود دیداری سری و بسیار سطح بالا امنیتی میان ایران و آمریکا برگزار شده که در آن طرفین برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وین توافق کردند. این دیدار به احتمال زیاد در آلمان و با مشارکت رییس سیا برگزار شده و خروجی فوری آن استعفای دو عضو ارشد تیم مذاکره کننده آمریکایی بوده است.

این منبع افزود: در سفر نیکلاس برنز به آلمان تحت پوشش بررسی تحولات اوکراین او با مقام بلندپایه ایرانی دیدار کرد و پیشنهاداتی را مطرح نمود که باعث غافلگیری کامل ایرانی‌ها شد. به احتمال زیاد توافقی جدید با مفاد جدید اما بر مبنای همان برجام امضا خواهد شد. هرچند مفاد این مذاکرات و توافق‌ها به صورت کامل منتشر نشده اما گفته می‌شود که آمریکا با بیشتر درخواست‌های ایران موافقت کرده و طرف روس هم در این زمینه مشارکت دارد.

این منبع نوشت: هنوز مشخص نیست چرا طرف آمریکایی این پیشنهادات فوری را داده است. چرا که خود نمایندگان ایران هم غافلگیر شده و به همین دلیل برای تصمیم‌گیری نهایی به تهران برگشتند.

در همین حال سناتور جمهوریخواه، بیل هگرتی گفت: دولت بایدن اکنون به‌دنبال توافق بدتری با ایران است.

وی طی یک پیام توئیتری نوشت: توافق ۲۰۱۵ ایران یک فاجعه بود. اما طبق گزارشها، دولت بایدن اکنون به‌دنبال توافق بدتری با ایران است. اما همچون گذشته، هر توافقی که توسط سنای آمریکا تصویب نشود، دوام نخواهد داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: