آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 بهمن ماه 1400 = 07-02 2022

چه تفکری به قتل و بریدن سر یک دختر ۱۷ساله می‌انجامد؟

انتشار فیلم سر بریده زن اهوازی تقریبا تمام اتفاقات کشور را تحت الشعاع قرار داد و از روز گذشته تمام رسانه‌های رسمی و هچنین شبکه‌های اجتماعی پر بود از بحث درباره این جنایت هولناک. تا پیش از این نیز موضوع قتل‌های ناموسی در ایران بسیار بود اما این بار قاتل با سر سر بریده همسرش و حس «سربلندی» و «پیروزی‌» به خیابان آمده بود و یکی از وحشتناک‌ترین صحنه‌های قتل در جهان را به نام «قتل ناموسی» رقم زد.

در بیشتر موارد قتل‌های ناموسی، قاتل در ملاءعام اقدام به قتل می‌کند تا به نوعی به افراد دیگر جامعه هم هشدار دهد که در صورت تکرار سرنوشتی مشابه مقتول در انتظار آنهاست.

نتیجه تحقیقات یک کنشگر اجتماعی که مدیرعامل یک «ان.جی.او» به نام زنان ریحانه در خوزستان است نشان می‌دهد در دو سال گذشته دست‌کم ۶۰ زن در خوزستان به دلایل ناموسی به قتل رسیده‌اند. عاطفه بروایه مدیرعامل این «ان.جی.او» در پژوهش خود گفته در میان کشته‌شدگان قتل‌های ناموسی دختر ۱۰ و ۱۵ ساله هم وجود داشته است. او گفته که در ارتباط با این ۶۰ مورد قتل تاکنون یک نفر هم مجازات نشده و حتی خانواده‌ها از قاتلان شکایتی نکرده‌اند.

تجربه جهان از مجازات قاتلان جنایت‌های ناموسی هم مشابه ایران است. تحقیقات مرکز مطالعات زنان در لاهور پاکستان نشان می‌دهد در اکثر قتل‌ها نوعی ائتلاف میان مردان علیه مقتول شکل می‌گیرد و قاتل در واقع «افتخار» کشتن مقتول را به دست می‌آورد. در این جوامع سران قبیله یا جامعه از قاتلان در برابر پلیس حفاظت می‌کنند. از سوی دیگر جامعه بزرگتری که پلیس را هم شامل می‌شود به لحاظ فرهنگی با قاتل احساس همدردی دارند و از این رو دادستان و پلیس به نوعی همدستی با قاتل محکومند و از گناهش می‌گذرند.

در ایران هم شرایط اسفناک است. مواردی از قتل‌های ناموسی گزارش شده که جمع کثیری از اعضای یک خانواده هر یک با یک ضربه مقتول را کشته‌اند و به این ترتیب هیچ کدام از آن‌ها به طور مستقیم قاتل محسوب نمی‌شوند. قانون هم در این موارد حمایتی از زنان ندارد و به این ترتیب همه اعضای خانواده تنها به مشارکت در قتل محکوم و بعد از مدتی با رضایت، ولی‌دم که غالبا خودش در قتل مقتول همدستی داشته آزاد می‌شوند. پرونده رومینا اشرفی دختر نوجوان تالشی که به دست پدرش کشته شد، هنوز در افکار عمومی باز است.

موضوع قصاص به ولی دم برمی‌گردد و اوست که باید در اینباره تصمیم بگیرد بنابراین پدر رومینا که ولی‌دم و صاحب خون محسوب می‌شد، تنها به مجازاتی که مدعی العموم برای قتل در نظر گرفته می‌شود و بعد از گذراندن دوره محکومیت آزاد خواهد شد.

به گزارش رویداد24، مساله اصلی ریشه در یک نگاه تاریخی دارد. این فجایع محصول رویکرد قویا زن‌ستیز مردان در جوامع پدرسالار است. زنستیزی هم خود محصول «مالکیت خصوصی» است که به طور تاریخی زن را به عنوان کالای تحت مالکیت مرد تعریف کرده است.

مالکیت خصوصی در واقع زنان را ابتدا کالای پدر و بعد همسرانشان می‌داند و از زنان انتظار دارد از مردان تبعیت کنند. بنابراین هر تخطی از «حکومت مردان» می‌تواند تنبیه سختی به همراه داشته باشد. اجرای تنبیه هم نوعی ائتلاف مردانه را پشت سر خود دارد چرا که هر تنبیهی در واقع هشدار به زنان دیگری است که خیال سرپیچی در سر دارند.



جواد February 7, 2022 12:29 PM

آخوند های حرامزاده این تصویر آینه آینده شما ولد زنا ها است این وضعیت جامعه دیر یا زود گلوی خودتان را خواهد گرفت این خشم و انتقام بزودی به سمت خودتان برمیگردد

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان February 7, 2022 02:28 PM

بنظر من انجام قتلهای ناموسی توسط کسانیکه دست به چنین کار دهشتناکی زده اند همگی هیچگونه تفکری در سر نداشته اند چراکه آنان چون ماشینی هستند که تنها وظیفه دارند مجری برنامه های قرون وسطایی داده شدی باشند که نسل به نسل تا به امروز به آنان رسیده
اما اینگونه موجودات که نه بویی از انسانیت برده اند و نه در حد حیوانات هستند بلکه آنان خودشان را بعنوان یک ماشین آدمکشی و مجریان قوانین وحشتناک و مزخرف مذهب عسلام میدانند و خود را مکلف به اجرای تمامی قوانین این مکتب اهریمنی میدانند
چراکه در قوانین قرون وسطایی عسلام زن نوعی کالا محسوب میشود و یک مرد مسلمان میتوان آن را براحتی خرید و فروش کند
تنها راه چاره خشکاندن تدریجی و با برنامه بویژه مذهب عسلام در ایران الزامیست تا در آینده هرگز دیگر حتی یک مورد از اعمال جنون آمیز و تراژیگ گونه در جامعه نباشیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


شاهین February 7, 2022 05:07 PM

" انسان طلسم اعظم است ولکن عدم تربيت او را از آنچه با اوست محروم نموده بيک کلمه خلق فرمود و بکلمه اخری بمقام تعليم هدايت نمود و بکلمه ديگر مراتب و مقاماتش را حفظ فرمود حضرت موجود ميفرمايد انسان را بمثابه معدن که دارای احجار کريمه است مشاهده نما به تربيت جواهر آن بعرصه شهود آيد و عالم انسانی از آن منتفع گردد "
" اگر انسان بانسانيت ظاهر شود از ملک افضل است و دون آن از حيوان پست
" در انسان دو مقام است يک مقام انسانيّت که تعلّق بعالم بالا دارد و فيض ربوبيّت است يک مقام حيوانيّت که تعلّق بعالم ناسوت دارد يعنی جنبه حيوانی مثلا غضب و شهوت و حرص و ظلم و جفا اينها از خصائص حيوانيست همينطور علم و حلم و وفا و جود و سخاء و عدل از فضائل عالم انسانی ”بهاالله ،عبدالبها”

گزارش یا اعتراض به این نظر


jan be lab February 7, 2022 11:37 PM

اسلام اسلام اسلام
تا اسلام این جماعت هست وحشی گری هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: