آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 بهمن ماه 1400 = 07-02 2022

برجام؛ صدراعظم آلمان: به تهران پیام دادیم و منتظر جواییم

اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در حاشیه سفر به آمریکا، در باره مذاکرات برجام در وین گفت: نتیجه مذاکرات به ایران بستگی دارد.

وی در مورد زمان احتمالی دستیابی به توافق در مذاکرات وین، گفت: این موضوع به ایران بستگی دارد؛ ما به آن‌ها پیام روشنی دادیم؛ و گفتیم اکنون زمان تصمیم گیری است.

صدراعظم آلمان در ادامه گفت: زمان تعیین‌کننده‌ای است و امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند؛ ما از پیشرفت برنامه هسته‌ای آنها اطلاع داریم و زمان زیادی برای ما باقی نمانده است.

در همین حال یک مقام اروپایی به رویترز گفته است که مذاکره‌کنندگان ارشد احتمالاً سه‌شنبه در وین دیدار خواهند کرد و مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: هنوز امکان احیای برجام وجود دارد و بایدن از ما خواسته همچنان به مذاکرات در وین ادامه دهیم.

از سوی دیگر سایت حکومتی نورنیوز متعلق به شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان، در ارتباط با معافیت اعلام شده توسط دولت بایدن نوشت: برخی از رسانه‌های کشورهای غربی و به‌تبع آنها رسانه‌های داخلی از اقدام دولت آمریکا به‌عنوان «لغو تحریم‌ها» یاد کرده و مدعی شده‌اند که اقدام واشنگتن با هدف نشان دادن حسن‌نیت به ایران جهت تسهیل مذاکرات در وین صورت گرفته است؛ در حالی که بررسی دقیق‌تر اقدام آمریکا نشان می‌دهد که این ارزیابی صحیح نیست.

پاسدار شمخانی گفته: دستور کار مذاکره‌کنندگان برای ادامه دور هشتم گفتگوها به دقت مشخص شده است. توافقی که طی آن تحریم‌های شکل‌دهنده فشار حداکثری رفع نشود، موجب شرطی شدن اقتصاد ما شده و نمی‌تواند مبنای توافق خوب باشد.

دیپلمات‌های غربی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی مهم (نرمش قهرمانانه) گرفته شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: