آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 18 بهمن ماه 1400 = 07-02 2022

انجمن داروسازان: هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم

نایب رئیس انجمن داروسازان ضمن اشاره به کمیاب بودن بیش از ۱۰۰ قلم دارو، درباره کمبود داروهای کرونا هم‌زمان با اوج گرفتن دوباره آن در کشور هشدار داد.

علی فاطمی روز دوشنبه، ۱۸ بهمن درباره وضعیت کمبود اقلام دارویی به خبرگزاری ایلنا گفت که در حال حاضر برخی شربت‌های آنتی‌بیوتیک و داروهای معمولی در بعضی استان‌ها نایاب شده و داروهای رایجی مانند آمپول ب کمپلکس، آمپول استامینوفن، سرم‌ها و حتی قطره بینی کلرور سدیم، به‌سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

او با ذکر این‌که «ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه شوند»، گفت آمارهای کمبود دارویی کشور «متأسفانه مخدوش است». نایب رئیس انجمن داروسازان در ادامه نسبت به کمبود احتمالی داروهای تزریقی کرونا در پیک ششم هشدار داد.

در هفته‌های اخیر زمزمه‌ها درباره احتمال حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باعث جهش دوباره قیمت بسیاری از اقلام دارویی شده است.

در سند خیلی محرمانه‌ای که ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ به‌طور اختصاصی توسط رادیو فردا منتشر شد، یکی از مسئولان به نام «محمدی» از معاونت اجتماعی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یکی از نشست‌های اخیر در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت که «بسته سیاستگذاری ناقص صورت می‌گیرد» و از سوی دیگر «اختلاف روایت‌ها باعث افزایش تردیدها می‌شود که این عوامل سبب افزایش احتکار، نگهداشت دارو و افزایش قیمت دارو گردیده است».

سازمان غذا و دارو پیشتر کمبود دارو در کشور را حدود ۴۰ قلم اعلام کرده بود و مدیرکل امور دارویی این سازمان اواخر آذر گفته بود که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود، کمبودهای دارویی به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم دارو خواهد رسید.

نایب رئیس انجمن داروسازان درباره تناقض آمارهای این انجمن و سازمان غذا و دارو گفت که هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود از نظر این انجمن کمبود به شمار می‌رود،‌ اما سازمان غذا و دارو میزان کمبود را بر اساس نام ژنریک داروها درنظر می‌گیرد و وجود نمونه ایرانی آن باعث می‌شود که داروی مورد نظر مشمول اقلام دارویی دارای کمبود نشود و به همین دلیل تفاوت آمار این دو بخش سه یا چهار برابر است.

این فعال حوزه دارو در ادامه گفت که در حال حاضر در خصوص برخی داروهای کرونا مانند سرم کمبود وجود دارد و با توجه به احتمال افزایش کمبود داروهای این بیماری هم‌زمان با اوج گرفتن آن، نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته تا از مصرف بی‌رویه برخی داروها خودداری شود و در ارتباط با تجویز مسکن‌ها هم کنترل صورت گیرد.

افزایش قیمت دارو و کمبود و نبود برخی اقلام در مقاطع مختلف زمانی و ایجاد بازار سیاه برای آن‌ها در سال‌های گذشته به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا در ایران بسیاری بیماران و خانواده‌های آن‌ها را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. رادیو فردا




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: