آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 25 بهمن ماه 1400 = 14-02 2022

فایل صوتی لاشخورها؛ از کجا به کجا رسیدیم!؟ اینها کیستند؟

اكبر اعلمي نماینده سابق مجلس در متنی نوشت: یادباد آنروزها که سپاه پاسداران تازه شکل گرفته بود و حقوق دریافتی پاسداران حدود ۱۰۰۰ تومان بود و دستکم تا سال ۵۹، بسیاری از پاسداران مجرد با خجالت و شرمندگی و احتیاط، حداکثر ٢٥٠٠ تومان و افراد متاهل حداکثر تا ٣٥٠٠ تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کردند اما بعضی‌ها هم که این مبلغ را برای خودشان زیاد می‌دانستند، آخر ماه باقیمانده را به صندوق سپاه باز می‌گرداندند تا اگر سایرین به پول بیشتری نیاز داشتند و یا با مشکلی مواجه می‌شدند از آن برداشت کنند.

در آن روزها، واژه «بیت‌المال» لقلقه زبان بسیاری از پاسداران بود و حتی در مصرف خودکار و کاغذ، آنها چنان وسواس به خرج می‌دادند که اگر سر سوزنی نسبت به بیت‌المال سهل‌انگاری می‌شد، فضای حاکم بر سپاه بگونه‌ای بود که خود بخود مرتکب را طرد و شرمنده می‌کرد.

اما شوربختانه اکنون به جایی رسیده‌ایم که نه تنها در اثر سوءاستفاده‌های ۸۰۰۰ میلیارد تومانی از بیت‌المال، کک بعضی‌ها گزیده نمی‌شود، بلکه ریز و درشت همان بعضی‌ها بسیج می‌شوند تا بر روی آن ماله‌کشی و لاپوشانی کنند و حتی برخی معاونین و شرکای چنین تخلفاتی ارتقاء مقام هم می‌یابند!

اقتصاد ایران در «تسخیر لاشخورها»

به‌راستی اینها کیستند و سرنخشان به کجا وصل است؟

ابعاد چپاول های برملا شده در دعوای باندهای حکومتی حیرت‌آور است و هر روز برگ جدیدی رو می‌شود. در جدیدترین مورد روزنامهٔ شرق به مواردی که مربوط به افشای فایل صوتی سپاه پاسداران است اشاره کرده که چگونه شرکت‌های وابسته به سپاه در زمان شهرداری قالیباف و به کمک او چپاول کرده‌اند.

این روزنامه از جمله به‌نقل از حسن مقیمی کارشناس تیم تحقیق و تفحص در آن زمان به مواردی اشاره کرده و نوشته است:

«اگر دارایی‌های شهرداری را که آن زمان بی‌دلیل در اختیار شرکت رساتجارت بوده، به نرخ دلار آن زمان محاسبه کنیم، به حدود دو هزار میلیارد دلار می‌رسیده»

در یک مورد دیگر نوشته است: «قرارگاه خاتم الانبیا بیش از ۹۰۰میلیارد تومان از شهرداری تهران دریافت کرد».

در مورد بعدی نوشته است: «ابتدای سال۹۷ شرکت رساتجارت ۱۸۰میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد شش هزار میلیارد تومان بدهکار است».

در یک مورد دیگر نوشته است: «اسناد حاکی از این بود که ۱۲هزار و ۹۰۰میلیارد تومان منابع شهرداری تهران به هلدینگ سپاه واگذار شده که فقط سه‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه شده است و مابقی پول شهرداری در اختیار نهادی قرار گرفت که هیچ ارتباط کاری‌ای با شهرداری تهران نداشت»

این روزنامه در ادامه به ۲۸۰ملک شهرداری اشاره کرده که قالیباف در اختیار بسیج قرار داده بود. متراژ این ۲۸۰ملک، ۲۸۰هزار مترمربع است که در آن زمان هر یک بیش از ۱۰ تا ۱۲میلیارد تومان ارزش داشته است.

یک فقره دیگر را روزنامه مردم‌سالاری برملا کرده و نوشته است: در بودجه سال آتی برای تکمیل مصلای تهران هزار میلیارد تومان دیگر به سپاه می‌دهند. پروژه مصلای تهران همزمان با مسجد شیخ زاید ابوظبی آغاز شد. ابوظبی با بودجه ۷۰۰میلیارد تومان بعد از دهسال، ساخت این مسجد که سومین مسجد بزرگ جهان است را به اتمام رساند. اما برای مصلای تهران تاکنون علاوه بر ۸۵۰میلیاردی که آن سال‌ها دریافت کردند، فقط در شش ماه اول امسال ۳۰۰میلیارد تومان هزینه شده و طی سه دههٔ گذشته بیش از هزار میلیارد هزینه شده و هزار میلیارد تومان دیگر هم قرار است بدهند».

همچنین مصطفی هاشمی‌طبا از فعالان طیف موسوم به اصلاح طلب در روزنامه شرق با اشاره به برخی رانت ها و چپاول‌های در دست سپاه پاسداران نوشت: چه خوب است که مسببان برخی ناهنجاری ها معرفی شوند.

۱- مسبب قاچاق سالانه ۱۵ - ۲۰میلیارد نخ سیگار به داخل کشور.

۲ - مسبب ساخت سد گتوند روی گنبد نمکی که باعث شوری رود کارون و خشک‌شدن میلیون‌ها اصله نخل شده است.

۳ - مسبب انتقال آب میناب به بندرعباس که باعث خشک‌شدن شش میلیون اصله نخل و نشست زمین در میناب شده است.

۴ - مسبب رفت و آمد چند میلیون خودروی بی‌کیفیت در سطح شهر تهران و دیگر کلان‌شهرها که باعث مسمومیت تدریجی و ترس مردم شده است.

۵ - مسبب فروش ۳۵۰میلیارد دلار ارز بازار آزاد که ورود کالای قاچاق و خروج سرمایه متکی به همین ارز کف خیابان فروش‌رفته.

۶ - مسبب ساخت دو نیروگاه در دست اجرا که با پول آن ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت پنج برابر و هزینه‌های جاری نزدیک به صفر ممکن است.

۷ - مسبب عقب نگه‌داشته‌شدن کشاورزی کشور که مجبور به واردات ۱۵میلیارد دلار محصولات کشاورزی هستیم.

فرشاد مومنی، اقتصاددان هم با اشاره به چند فقره رانت نجومی که یک موردش ۱۵۰میلیارد دلار در سال۱۳۹۵است، ادعای بی‌پولی نظام را دروغ خواند و آن را بهانه برای زدن از جیب و آخرین لقمه‌های سفرهٔ مردم توصیف کرد و خطاب به حاکمیت نوشت: «شما دارید با سوءتدبیر و گزینش آدم‌های بی‌کیفیت به سهولت به تسخیر لاشخورها در می‌آیید و همه‌چیز را به باد می‌دهید».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: