آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 30 بهمن ماه 1400 = 19-02 2022

سه زندانی بر اثر شیوع امیکرون در زندان کرج جان باختند

مسئولین زندان به‌جای رسیدگی بهداشتی، زندانیان مبتلا به کرونا را به سلول‌های انفرادی منتقل‌ و از دسترسی به خوراک و دارو محروم می‌کنند

سازمان‌های حقوق‌بشری از وضعیت فاجعه‌بار زندان‌های حاشیه تهران بزرگ از نظر بهداشتی، محرومیت زندانیان از دارو و عدم دسترسی به پزشک گزارش می‌دهند.

به گزارش کانون حقوق بشری «نه به زندان – نه به اعدام»، شنبه 30 بهمن، سه زندانی عادی در اثر شیوع گسترده بیماری امیکرون در زندان مرکزی کرج جان باختند.

«جوانه‌ها» وبسایت این کانون حقوق بشری نوشت: «یک زندانی بخاطر عدم دسترسی به دارو جان سپرد و دو زندانی دیگر نیز روی دست همبندانشان به حالت خفگی افتادند و جان دادند.»

تعداد زیادی از زندانیان در زندان مرکزی کرج به امیکرون مبتلا شده‌اند و از بدن درد، تب و لرز و گلودرد رنج می‌برند اما به پزشک و دارو دسترسی ندارند.

بنا به گزارش وب‌سایت جوانه‌ها مسئولان زندان مرکزی کرج علاوه بر محروم کردن زندانیان از دارو و رسیدگی پزشکی، به خانواده زندانیان نیز اجازه نمی‌دهند که برای عزیزانشان دارو تهیه کرده و به زندان بیاورند.

در این‌باره نگرانی‌ها از وقوع یک تراژدی و فاجعه بزرگ افزایش یافته است و کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ضمن هشدار به‌خاطر شرایط خطرناک زندان مرکزی کرج از همه ارگان‌های حقوق بشری خواست برای رسیدگی به وضعیت زندانیان، قوه قضاییه و حکومت ایران را تحت فشار قرار دهند.

این نهاد حقوق بشری شنبه در حالی از وضعیت بهداشتی خطرناک در زندان مرکزی کرج خبر می‌دهد، که جمعه 29 بهمن نیز سازمان گزار‌شگران بدون مرز خواستار رسیدگی «فوری» نهادها و مقامات حقوق‌بشری بین‌المللی به وضعیت «فاجعه‌بار» زندان زنان قرچک ورامین شد.

شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی و مدنی زندانی پیش از این نیز بارها به وضعیت نامناسب بهداشتی زندان قرچک و عدم دسترسی زندانیان به امکانات اولیه در این زندان اعتراض کرده بودند.

از جمله نرگس محمدی چند روز پیش در پیامی که از این زندان منتشر کرد، گفت: «در زندان قرچک نیاز روزانه هر انسان یعنی حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی را هم از ما سلب کرده‌اند.»

علاوه بر وضع آب آشامیدنی، بسیاری از زندانیان وضعیت بهداشت و تهویه هوا در زندان قرچک را بسیار نامناسب اعلام کرده‌اند.

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده عکاس و روزنامه‌نگار محبوس در زندان قرچک گفته بودند: «بوی نامطبوع و غیرقابل تحمل فاضلاب زندان همراه با گاز آمونیاک در طول شبانه‌روز باعث مشکلات تنفسی برای بسیاری از زندانیان می‌شود.»

در حالی که وضعیت فاجعه‌بار بهداشتی زندان‌های تهران بزرگ در گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری منعکس می‌شود، کمتر خبری از وضعیت زندان‌های شهرهای کوچکتر و در حاشیه کشور به دست می‌رسد.

در تابستان سال گذشته طبق گزارش‌هایی که به «العربیه» رسیده بود دست کم بیست نفر در زندان شیبان اهواز به کرونا مبتلا شدند و به‌دلیل عدم رسیدگی و امتناع مسئولان از انتقال آن‌ها به بیمارستان در وضعیت بحرانی قرار گرفتند.

مسئولین زندان شیبان اهواز بجای رسیدگی بهداشتی، زندانیان مبتلا به کرونا را به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌ و همچنین از ارسال خوراک و دارو توسط هم‌سلولی‌هایشان جلوگیری کرده بودند.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: