آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 13 اسفند ماه 1400 = 04-03 2022

نگرانی کشورهای مجاور روسیه: گرجستان و مولداوی و ..

تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، تمامی کشورهای مجاور را سخت نگران کرده است. در این میان، دو کشور کوچک مولداوی و گرجستان که خود را بسیار آسیب‌پذیر و در خطر می‌بینند، تلاش می‌کنند تا با الحاق به اتحادیۀ اروپا، امنیت خود را بهبود بخشند.

به گزارش رادیو فرانسه، بعد از گرجستان، جمهوری مولداوی نیز نامزدی خود را برای ورود به اتحادیۀ اروپا رسماً اعلام کرد. مولداوی با ۳۳هزار کیلومتر مربع مساحت، نزدیک به هزار کیلومتر مرز زمینی با اوکراین دارد. رئیس جمهوری این کشور گفت: "بعضی تصمیم‌ها را باید قاطعانه و سریع گرفت". مولداوی نگران است که روسیه بعد از تصرف اوکراین، پیشروی خود را در خاک این کشور ادامه دهد.

بلافاصله بعد از آغاز تهاجم روسیه - پیش از گرجستان و مولداوی - رئیس جمهوری اوکراین از بروکسل خواسته بود که عضویت کشورش را فوراً بپذیرد. با اینحال به نظر نمی‌رسد که اتحادیۀ اروپا به سرعت پاسخ مثبتی به این تقاضاها بدهد.

اگرچه اتحادیۀ اروپا و آمریکا قاطعانه در برابر روسیه موضع گرفته‌اند، اما هنوز مطلقاً مایل نیستند که وارد یک رویارویی مستقیم و پرخطر شوند.

ورود به اتحادیۀ اروپا یک روند طولانی دارد. قبل از هرچیز باید قوانین کشور متقاضی را با قوانین و مقررات اتحادیۀ اروپا هماهنگ گرد. همچنین معیارهای اقتصادی اتحادیۀ اروپا باید رعایت شود. و بالاخره، هر ۲۷ کشور عضو اتحادیه باید به اتفاق آراء، عضو جدید را بپذیرند.

بعید به نظر می‌رسد که اعضای کنونی، ورود کشوری چون مولداوی را که یکی از فقیرترین کشورهای قارۀ اروپاست، قبول کنند.

گرجستان نیز اگرچه با اوکراین مرز مشترک ندارد اما به لحاظ جغرافیای سیاسی کاملاً زیر دست روسیه است. دولت گرجستان هم از بروکسل خواسته که تقاضای عضویتش را به طور اضطراری بررسی کند. گرجستان که از نظر مساحت تقریباً دو برابر مولداوی است، بیش از ۷٠٠ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: