آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 اسفند ماه 1400 = 14-03 2022

اوکراین؛ آیا چین به روسیه کمک خواهد کرد؟ هشدار جدی آمریکا

به نوشتۀ نیویورک تایمز، در حالی که آمریکا نسبت به هر گونه کمک چین به روسیه به مقامات پکن هشدار داده، دولت روسیه از چین تقاضای کمک اقتصادی و نظامی برای ادامۀ جنگ در اوکراین کرده است.

این روزنامه به نقل از مقامات آگاه نوشته است که روسیه خواستار تجهیزات نظامی و کمک اقتصادی چین برای مقابله با تحریم های بین المللی شده است.

این در حالیست که سخنگوی سفارت چین در واشنگتن دربارۀ این خبر ابراز بی اطلاعی کرده است. قرار است امروز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در رُم با یانگ جیشی، عالیترین مقام چینی در زمینۀ سیاست خارجی، گفتگو کند.

به گزارش رادیو فرانسه، در این ملاقات مقامات آمریکا و چین علاوه بر مدیریت رقابت دو کشور، دربارۀ تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین بر امنیت منطقه‌ای و جهانی گفتگو خواهند کرد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا دیروز یکشنبه سیزدهم مارس در گفتگو با "سی ان ان" گفت که کشورش از نزدیک دامنۀ کمک‌های اقتصادی و مادی پکن را به مسکو رصد می کند و از نظر آمریکا چنین کمک‌هایی منشاء نگرانی بزرگی است.

جیک سالیوان به پکن هشدار داد که ایالات متحده آمریکا منفعل نخواهد ماند و به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد که زیان های روسیه در نتیجۀ تحریم های اقتصادی را جبران کند.

در اظهاراتی جداگانه ریچارد هاس، دیپلمات سابق آمریکایی و عضو اندیشکدۀ شورای مناسبات خارجی در واشنگتن، گفت: اگر پکن به مسکو یاری برساند تحریم های سختی در انتظار چین خواهد بود و این کشور نیز در عرصۀ بین المللی طرد و منزوی خواهد شد.

از آغاز حملۀ روسیه به اوکراین، حکومت چین از هر گونه موضعگیری علیه مسکو خوددداری کرده است و تاکنون از ولادیمیر پوتین نخواسته که نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

واکنش چین به درخواست آمریکا برای عدم کمک به روسیه

سردبیر روزنامه دولتی گلوبال تایمز چین گفته است که پکن و واشنگتن باید به توافقی دست یابند که از همه کشورها بخواهد تا کمک‌های نظامی به اوکراین و روسیه را متوقف کنند.

توئیت او ساعاتی پس از آن منتشر شد که ایالات متحده به پکن هشدار داد، اگر به مسکو کمک کند تا تحریم‌های مربوط به جنگ در اوکراین را دور بزند، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

وی نوشته که "تنها باید اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه" به دو کشور درگیر در جنگ داده شود.

مقامات آمریکایی می گویند درخواست روسیه این نگرانی را افزایش می دهد که کمک پکن ممکن است تلاش های غرب برای کمک به نیروهای اوکراینی برای دفاع از کشورشان را تضعیف کند.




حقیقتگو March 14, 2022 07:45 PM

حکومت چین بدرستی واقف است که با خسارت های مالی وجانی فراوان که باویروس کرونا به امریکا واروپا واردکرده است غربی ها درصدد گرفتن خسارت هایش برنیامده اند وچین را بابت پرداخت نکردن خسارت های مالی تحریم نکردند وهچنان مماشتات کلان بازرگانی با غربی ها دارد پس مهال ممکن است چین که ابرقدرت شدنش مدیون سرمایه گاری کلان غربی هاست به خواسته پوتین جواب مثبتی بدهد هرچند ظاهرا" چنین می کند با نبود روسیه یک رقیب هم برای چین کم میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: