آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 اسفند ماه 1400 = 15-03 2022

برجام؛ خبرهای ضد و نقیض از موضع مسکو/بازی روس‌ها

در حالیکه وزیر خارجه روسیه امروز گفت که مسکو از واشنگتن تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق برجام نشود، کاخ کرملین اعلام کرد که آمریکا و متحدانش باید منافع مسکو را در توافق برجام در نظر بگیرند.

سخنگوی کرملین، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که تحریم‌های غرب علیه روسیه که پس از تجاوز نظامی این کشور به اوکراین اعمال شده، مستقیماً بر منافع کشور ما در چارچوب توافق برجام تأثیر می‌گذارد.

این در حالیست که وزیر خارجه دولت رئیسی که به روسیه رفته ادعا کرده است که وقایع اوکراین ربطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و گفت که روسیه تا انتهای مذاکرات وین در کنار جمهوری اسلامی خواهد ایستاد.

در همین حال معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکايی که گفته بود اگر روسیه همکاری نکند، به دنبال گزینه دیگری برای رسیدن به توافق خواهیم رفت، گفت: شایعه احیای توافق هسته‌ای با ایران بدون روسیه بی‌اساس است.

یک مقام ارشد دولت بایدن پیش تر گزارشی را در وال استریت ژورنال تأیید کرد که نشان می‌دهد ایالات متحده در نظر دارد یک توافق جایگزین ایجاد کند که روسیه را به حاشیه براند.

اینها همه در حالیست که سایت آمریکايی پولیتیکو نوشته: بایدن با فشار فزاینده‌ای در واشنگتن برای کنار گذاشتن توافق برجام مواجه است.

پولیتیکو نوشت: روسیه ممکن است با از بین بردن توافق اتمی ایران لطفی در حق بایدن بکند- تعدادی از دمکراتها و دیپلماتها به‌طور فزاینده‌یی نسبت به احیای توافق اتمی ۲۰۱۵ محتاط هستند و استدلال می‌کنند که این توافق ضعیف‌تر از قبل است و تحریم‌های زیادی را برای تهران کاهش می‌دهد.

این منبع نوشت: تلاش مسکو هم‌چنین در حالی صورت می‌گیرد که بایدن با فشار فزاینده‌ای در واشنگتن برای کنار گذاشتن توافق مواجه است. جمهوری‌خواهان مدت‌هاست که با این توافق مخالفت کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد اثربخشی آن در میان دمکرات‌های همکار بایدن در حال افزایش است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: