آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 فروردین ماه 1401 = 27-03 2022

حذف سپاه از لیست تروریستی؛ بایدن را پوست خواهند کرد!

برجام احیا شود عمر طولانی نخواهد داشت/دولت بایدن در صورت تسلیم شدن در موضوع حذف سپاه پاسداران از لیست تررویستی، مورد حملات بسیاری در آمریکا قرار خواهد گرفت و به قول معروف بایدن را زنده پوست خواهند کرد.

سایت داخلی بازار نیوز نوشته: متعاقب سفر «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران و سپس به امریکا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران گفت: به نقطه توافق نزدیک شدیم اما موضوعات اندک و مهم مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود و آخرین تبادلاتی که صورت گرفته است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ ها و مؤسسات حکومتی ما قرار دارد و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است.

در گفتگو با نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا به بررسی سفر «جوزپ بورل» به ایران و سخنان وزیر خارجه ایران پرداختیم.

*جوزف بورل نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای با ایران، قرار است امشب شنبه وارد ایران شود. اهمیت این سفر در چیست؟

این یک تلاش دیگر اتحادیه اروپا برای احیای برجام است. من فکر می کنم اتحادیه اروپا می ترسد که علیرغم پیشرفت در مذاکرات وین، مشکلات باقی مانده ممکن است هر دستاوردی را که تاکنون به دست آمده است، خنثی کند.

*بورل پس از سفر به ایران راهی واشنگتن می شود. به نظر می رسد موضوع حذغ سپاه از لیست تروریستی مهمترین موضوع باقیمانده باشد. آیا در این سفرها این موضوع حل و فصل می شود؟

این در واقع جدی ترین مانع برای دستیابی به توافق است. دولت بایدن در صورت تسلیم شدن در این موضوع مورد حملات بسیاری در آمریکا (اعم از جمهوری خواهان و دموکرات ها) قرار خواهد گرفت و به قول معروف بایدن را زنده پوست خواهند کرد.

*با توجه به مخالفتهای داخلی در آمریکا، ارزیابی شما از آینده برجام در صورت حصول توافق چیست؟ اگر آمریکا دوباره از برجام خارج شود، آینده برنامه هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟

در صورت توافق، شاهد هجوم فعالیت‌های مخالفان این توافق خواهیم بود تا اجرای آن بسیار دشوار شود. کنگره به ویژه در تصویب قوانینی فعال خواهد شد که اجرای توافق توسط دولت بایدن را بسیار دشوار خواهد کرد.

همچنین، در بهترین شرایط، توافق هسته ای احیا شده ماندگاری محدودی خواهد داشت، به ویژه اگر مخالفان بایدن و حزب جمهوری خواه کنترل کنگره را پس از انتخابات میان دوره ای کنگره امسال در دست بگیرند. علاوه بر این، اگر جمهوری خواهان در سال 2024 کاخ سفید را پس بگیرند، هرگونه توافقی که بایدن با ایران انجام داده است، خنثی خواهد شد. بنابراین، مسئله این نیست که «اگر» آمریکا دوباره از برجام خارج شود.

در همین حال یک کارشناس امور بین الملل در تهران گفته: اگر اختلافات میان ایران و آمریکا حل شوند، روس‌ها مانع از دستیابی به یک توافق اتمی نخواهند شد. با این حال، این خطر هم وجود دارد که اگر سطح تنش‌ها میان آمریکا و روسیه، بویژه در شرایط کنونی با محوریتِ جنگ اوکراین بالا بگیرد، دامنه این تنش‌ها به مذاکرات وین و معادله برجام نیز کشیده شود و عملا پیچیدگی‌های قابل توجهِ جدیدی به این معادله (مذاکرات وین) تحمیل شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: