آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 فروردین ماه 1401 = 28-03 2022

اوکراین؛ قطر هم به پوتین پشت کرد: توقف سرمایه‌ گذاری

وزیر امورخارجه قطر گفت: با شرایط فعلی ما به به فکرهیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در روسیه نیستیم. تا زمانی که وضعیت مشخص نشود، حتی در اروپا نیز سرمایه‌گذاری بیشتری انجام نخواهیم داد.

این مقام قطری گفت، در حال حاضر سرمایه‌گذاری در روسیه «در دست بررسی است» و تا زمانی که «محیط بهتر و ثبات سیاسی بیشتر ایجاد نشود» در روسیه سرمایه‌گذاری نخواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، وی در گفتگو با شبکه سی ان ان در حاشیه نشست دوحه افزود: با شرایط فعلی ما به به فکرهیچ سرمایه‌گذاری جدیدی در روسیه نیستیم. تا زمانی که وضعیت مشخص نشود، حتی در اروپا نیز سرمایه‌گذاری بیشتری انجام نخواهیم داد.

آل ثانی توضیح داد: در حالی که قطر مخالف هرگونه اقدام تجاوزکارانه یا استفاده از زور علیه یک کشور مستقل است، با این حال، کانال‌های ارتباطی خود را با همه طرف‌ها باز نگه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه من از گفتگو با همتای خود در روسیه درک کرده‌ام این است که آن‌ها مایلند در مورد خواسته‌های خود گفتگو کنند. تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش یا مخالفت با این خواسته‌ها بر عهده دولت و مردم اوکراین است. ما باید بر وضع آتش بس، ایجاد کریدور‌های بشردوستانه و ارسال کمک‌های انسان دوستانه به اوکراین تمرکز کنیم.

قطر که سالانه حدود ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا می‌فروشد، به تازگی اعلام کرده که می‌تواند صادرات گاز به کشور‌های اروپایی را ۱۵ درصد افزایش دهد.

قطر که به دنبال افزایش حجم صادرات گاز خود به اروپاست در تلاش است تا همکاری‌های خود را با شرکت توتال فرانسه تقویت کند.

سعد الکعبی وزیر انرژی قطر اوایل اسفند گذشته در کنفرانس گاز دوحه به خبرنگاران گفته بود روسیه تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند، در صورتی که صادرات گاز روسیه به اروپا به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شود، نه قطر و نه هیچ کشور دیگری به تنهایی قدرت تامین این حجم گاز را ندارد و هیچ توانی برای جبران آن با گاز طبیعی مایع وجود ندارد.

تلاش قطر برای توسعه همکاری‌ها با توتال پس از آن صورت می‌گیرد که آمریکا از دوحه خواسته بود در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کرد، گاز خود را به اروپا صادر کند.

سازمان سرمایه‌گذاری قطر که حدود ۱۹ درصد از سهام شرکت غول «روس نفت» را در اختیار دارد، این سرمایه‌گذاری را کلیدی برای حمایت از روابط دوحه و مسکو می‌داند.

طبق اطلاعات شرکت پژوهشی «گلوبال اس‌دبلیواف» سرمایه‌گذاری کشور‌های خاورمیانه در دارایی‌هایی روسیه در طول چند سال گذشته به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد، این در حالی است که صندوق‌های اروپایی و آمریکای شمالی به دلیل خطرات ژئوپلیتیک این دارایی‌ها را کاهش دادند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: