آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 تیر ماه 1402 = 13-07 2023

باید از بازگشت این مجازات وحشیانه به خیابان‌های ایران جلوگیری کرد

خبرگزاری هرانا – امروز پنجشنبه بیست و دوم تیر، حکم دو زندانی که پیشتر از بابت قتل یک مامور نیروی انتظامی، به اعدام در ملا عام محکوم شده بودند، در شهر فولادشهر استان اصفهان به اجرا در آمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، امروز پنجشنبه بیست و دوم تیرماه ۱۴۰۲، دو زندانی در شهر فولادشهر در ملا عام اعدام شدند.

بر اساس این گزارش، “محمد قائدی‌ نسب، ۳۸ ساله و صادق محمودی‌ برام، ۲۵ ساله”، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در جریان یک درگیری دسته جمعی، با سلاح گرم مرتکب قتل مامور نیروی انتظامی شدند.

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد از سرگیری اعدام در ملاء عام

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «مجازات اعدام خود مجازاتی ظالمانه، همراه با شکنجه، و ناقض کرامت انسانی است. اجرای این مجازات در ملاء عام برعکس آن‌چه مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام می‌کنند، نه‌تنها از عنصر بازدارندگی برخوردار نیست، بلکه به افزایش چرخه خشونت در جامعه دامن می‌زند و تنها هدفش ارعاب مردم است. جامعه مدنی ایران، کنشگران حقوق بشر و جامعه جهانی باید با واکنش مناسب، از بازگشت این مجازات به خیابان‌های ایران جلوگیری کنند.»

اعدام در ملاء عام مغایر با قوانین حقوق بشری بین‌المللی است

بنا بر اسناد کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام‌های ملاء عام در مغایرت با مقررات میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و تخطی از ماده ۷ این میثاق است که می‌گوید «هیچکس نباید در معرض شکنجه یا رفتار تحقیرآمیز و مجازات غیرانسانی و وحشیانه قرار گیرد»؛ و همچنین ناقض ماده ۶ این کنوانسیون است که تاکید می‌کند «هر انسانی بطور ذاتی حق زندگی دارد». اجرای احکام اعدام‌ در ملاء عام بار‌ها مورد انتقاد جوامع بین المللی قرار گرفته است.

طبق یک نظرسنجی که به سفارش سازمان حقوق بشر ایران و ائتلاف جهانی علیه مجازات اعدام برگزار شد، بیش از ۸۶ درصد از ۲۰ هزار شرکت کننده ساکن ایران گفته‌اند که با اعدام‌ در ملاء عام مخالفند.

اگر چه مطابق قانون اساسی ایران، دولت صلاحیت صدور و اجرای احکام اعدام را ندارد، اما به نظر می‌رسد که اجرای اعدام‌ در ملاء عام از این قاعده مستثنی است. شورای تامین استان‌ها به ریاست فرماندار که نماینده دولت محسوب می‌شود، صلاحیت وتوی اعدام در ملاء عام را دارد.

به عبارت دیگر، شورای تامین استان این اختیار را دارد که تصمیم بگیرد آیا این اعدام باید در ملاء عام اجرا شود یا خیر. بنابراین، علاوه بر واکنش جامعه جهانی از طریق دولت‌ها و کارزارهای عمومی، جامعه مدنی ایران می‌تواند برای لغو احکام اعدام در ملاء عام از طریق ایجاد کارزارها، مقام‌های مسئول محلی را نیز مورد خطاب قرار دهد.




اردلان July 13, 2023 10:08 AM

سران یاغی و اهریمن کاشت رژیم چاره ای جز ادامه قتل عام تحت لوای اعدام را در جامعه ندارد
سکوت معنی دار اکثریت مردم تازه فقیر شده ایران در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی کشور سبب وحشت سران سران رژیم این نوکران بیگانگان را پدید آورده
بنابراین در چنین وضعیت نا مشخص آنان چاره ای جز ادامه به جنایات گسترده تر از گذشته نخواهند داشت
چراکه ملاها بخوبی میدانند که جامعه بزرگ ایران در حال حرکت به سمت رادیکالیسم است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: