آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 فروردین ماه 1401 = 10-04 2022

شباهت‌های پوتین و خامنه ای از زبان مشاور ارشد روس

یک کارشناس اقتصادی ارشد روسیه گفته که "تحریم واقعی" واردات انرژی از روسیه می‌تواند جنگ در اوکراین را متوقف کند و یک سیاستمدار روسی تاکید کرده است که ادامه حکومت ولادیمیر پوتین مانع از پذیرش روسیه در صحنه اقتصادی و سیاسی جهان خواهد بود.

به گزارش بی بی سی، آندری ایلاریونف، که پیشتر مشاور ارشد اقتصادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بوده، گفته است که دولت روسیه تهدید سایر کشورها در مورد کاهش واردات انرژی را جدی نگرفته و اروپای غربی با وجود تلاش برای کاهش اتکا به روسیه، همچنان به خرید نفت و گاز از آن کشور ادامه می‌دهد.

افزایش سریع بهای نفت و گاز در ماه‌های منتهی به جنگ اوکراین باعث افزایش عواید نفتی دولت روسیه شد. عواید نفتی ۳۶ درصد از بودجه سالانه این کشور را تشکیل می‌دهد.

بخش عمده این درآمد از محل فروش نفت و گاز به اتحادیه اروپا تامین شد که حدود ۴۰ درصد نیاز خود به گاز و ۲۷ درصد مصرف نفت خود را از روسیه وارد می‌کند. این هفته، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که کشورهای عضو از طریق خرید نفت و گاز از روسیه هر روز "یک میلیارد [یورو] به [دولت] پوتین می‌پردازند".

آقای ایلاریونف گفته است که اگر کشورهای غربی "تحریم واقعی صادرات نفت و گاز از روسیه را به جرا بگذارند... من شرط می‌بندم که احتمالا ظرف یک یا دو ماه، عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوقف می‌شود زیرا تحریم نفت و گاز موثرترین حربه‌ای است که غرب هنوز علیه دولت روسیه در اختیار دارد".

اگرچه خرید نفت و گاز اروپا از روسیه ادامه داشته، اما تحریم‌های غرب و خروج بسیاری از شرکت‌های خارجی از آن کشور باعث بروز اختلال و توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی شده است.

بانک مرکزی روسیه اخیرا پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال جاری منهای ۸ در صد خواهد بود و موسسه مالی بین‌المللی این رقم را منهای ۱۵ درصد پیش‌بینی کرده است.

به گفته آندری ایلاریونف، رئیس جمهور روسیه آماده قبول این نوع صدمات اقتصادی است "و این نشان می‌دهد که اولویت‌های اوکجاست." وی می‌افزاید "کشورگشایی، ایجاد امپراتوری برای او مهمتر از موضوعاتی ماند معیشت مردم و شرایط اقتصادی کشورش، حتی وضعیت مالی دولت خود اوست."

مرکز پژوهش‌های استراتژیک مستقر در مسکو تخمین زده است که احتمالا در سال جاری، دو میلیون شغل از میان خواهد رفت و نرخ بیکاری به رقمی بی‌سابقه خواهد رسید.

سیاست‌های پوتین به "فاجه اقتصادی و اجتماعی منجر خواهد شد"

ولادیمیر میلوف، معاون سابق وزیر انرژی روسیه، که در حال حاضر در حزب "روسیه آینده"، حزب مخالف ولادیمیر پوتین به رهبری الکسی ناوالنی فعالیت دارد، با این ارزیابی موافق است.

به گفته او: "بسیاری از مردم نگران از دست دادن شغل خود هستند، فکر می‌کنم، اکثریت واقعاً متوجه وخامت شرایط اقتصادی نیست".

به گفته آقای میلوف، در حال حاضر، افزایش تورم به ۱۵.۷ درصد به معنی آن است که بسیاری از خانوارها ناگزیر خواهند شد هزینه‌های غیرضروری خود را حذف کنند که خبر ناگواری برای مشاغل کوچک در بخش‌هایی مانند رستوران‌داری و سایر تفریحات و کاهش اشتغال در این بخش است. بدتر اینکه، قیمت برخی اقلام اساسی غذایی مانند شکر، پیاز و کلم از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

او معتقد است که تنزل قابل توجه در سطح زندگی و رفاع اقتصادی مردم به نفع احزاب مخالف پوتین تمام خواهد شد. او می‌افزاید: " با چند ماه مشکلات اقتصادی عمیق و بی‌سابقه در ۳۰ سال گذشته، حال و هوای جامعه تغییر خواهد یافت و افراد بیشتری صدای خود را بلند خواهند کرد".

به گفته آندری ایلاریونف تغییر دولت روسیه "دیر یا زود" اجتناب ناپذیر است. او معتقد است که "با رژیم سیاسی فعلی، آینده‌ای مثبت برای روسیه مطلقا غیرممکن است".

این مشاور سابق ولادیمیر پوتین تاکید دارد که در صورت ادامه ریاست جمهوری او، "هیچ امکانی وجود ندارد که روسیه در عرصه روابط بین‌الملل پذیرفته شود و به صحنه اقتصاد جهانی باز گردد".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: