آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 فروردین ماه 1401 = 12-04 2022

انتقاد از حکومت ایران در گزارش سالانه حقوق‌بشر آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جهان بار دیگر از رفتار حکومت ایران با شهروندان این کشور انتقاد کرده است.

در این گزارش که سه‌شنبه به وسیله آنتونی بلینکن رونمایی شد، وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است.

آقای بلینکن حین اعلام خبر انتشار این گزارش، از توطئه ماموران اطلاعاتی ایران در سال گذشته برای ربودن مسیح علی‌نژ‌اد، فعال حقوق‌بشر در بروکلین نیویورک و انتقال او به خارج از ایالات متحده، به عنوان یکی از موارد رفتار ''گستاخانه'' ناقضان حقوق بشر در تهدید فرامرزی منتقدانشان نام برد.

بر اساس گزارش سالانه ایالات متحده، ''اعدام کودک مجرمان، ناپدیدسازی قهری، شکنجه و رفتار تحقیرآمیز، و انتقام‌جویی سیاسی از مخالفان ساکن کشورهای دیگر'' از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است.

از دیگر موارد نقض حقوق بشر به وسیله حکومت ایران که در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا فهرست شده است، می توان به ''فقدان استقلال دستگاه قضایی به خصوص دادگاه‌های انقلاب، نقض غیرقانونی حریم خصوصی افراد و مجازات اعضای خانواده متهمان'' اشاره کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا از ''مداخله ایران در مناقشات مسلحانه و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه مانند حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه،‌ گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و یمن و به کارگیری غیرقانونی از کودک سربازها در سوریه'' به عنوان موارد دیگر نقض حقوق بشر در ایران نام برده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در بخش مربوط به ایران گزارش سالانه خود از ''محدودیت شدید آزادی بیان و بازداشت خودسرانه و محاکمه روزنامه نگاران، محدودیت شدید اینترنت، محدودیت آزادی ادیان، سلب حق تغییر دولت به وسیله شهروندان از طریق برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه،‌ محدود کردن مشارکت سیاسی، فساد جدی در حکومت، محدود کردن فعالیت سازمان های مدافع حقوق بشر، عدم رسیدگی جدی به خشونت‌های اعمال شده علیه زنان، اقلیت‌های قومی و جنسی، محدودیت جدی تجمعات کارگری و عدم مقابله با کار کودکان'' انتقاد کرده است.

بی بی سی



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: