آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 26 فروردین ماه 1401 = 15-04 2022

مرگ مشکوک زندانی سیاسی و خاکسپاری مخفیانه پیکر او

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز جمعه ۲۶ فروردین ماه، پیکر مهدی صالحی قلعه شاهرخی، تحت تدابیر امنیتی در آرامگاه جدید یزدانشهر به خاک سپرده شد. آقای صالحی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی‌شهر بود که به صورت پرابهامی در بهداری زندان دستگرد اصفهان درگذشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱، پیکر مهدی صالحی قلعه شاهرخی، در آرامگاه جدید یزدانشهر تحت تدابیر امنیتی توسط ماموران به خاک سپرده شد.

یکی از اعضای خانواده مهدی صالحی در این خصوص به هرانا گفت: “پیگیری های مکرر خانواده جهت تحویل گرفتن پیکر مهدی بی نتیجه ماند و نهایتا ساعت ۶ صبح امروز، نیروهای امنیتی به همراه چند سرباز وظیفه پیکر او را جهت خاکسپاری به گورستان یزدانشهر منتقل کردند. این در حالی بود که ماموران فقط یک ساعت قبل یعنی حدود ساعت ۵ صبح برنامه دفن پیکر را به خانواده ما اطلاع دادند و همزمان با تهدید جهت عدم اطلاع رسانی در خصوص برنامه دفن، برادر دیگر مهدی را نیز بعنوان تضمین! تا پایان خاکسپاری در بازداشت نگهداشتند.”

عضو خانواده صالحی در ادامه افزود “آنها پیکر مهدی را در جوار مدفن عباسقلی صالحی که مدتی پیش اعدام شده بود انتخاب کردند و همچنین از خانواده تعهد گرفتن که سنگ قبری برای مهدی نصب نخواهند کرد.”

مهدی صالحی قلعه شاهرخی زندانی سیاسی محکوم به اعدام و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات مربوط به دیماه ۹۶ در خمینی شهر بود که در بهداری زندان دستگرد اصفهان درگذشت.

به گفته عضو خانواده این زندانی سیاسی، مهدی صالحی از دی ماه ۱۴۰۰ با حال وخیم جسمی و علائم سکته مغزی به بیمارستانی در اصفهان منتقل شد و اواخر اسفندماه همزمان با بهبود نسبی به زندان دستگرد اصفهان بازگشته و در نهایت روز پنجشنبه در بهداری این زندان در شرایط پرابهامی جان باخت.

جزئیات بیشتر در باره مرگ مشکوک مهدی صالحی

مرگ مشکوک مهدی صالحی در زندان؛ سازمان حقوق بشر ایران خواستار تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی شد

مهدی صالحی قلعه‌شاهرخی، از بازداشت‌شدگان دی ماه ۹۶ که به اعدام محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان به‌طرز مشکوکی جان خود را از دست داد. سازمان حقوق بشر ایران ضمن تاکید بر اینکه قتل‌های فراقضایی در طی سال‌های اخیر به یکی از شیوه‌های مرسوم و کم‌هزینه حکومت برای حذف فیزیکی زندانیان مخالف حکومت تبدیل شده، خواهان تشکیل هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی و پاسخگویی مسئولان شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «مهدی صالحی پس از یک دادرسی غیرعادلانه به اعدام محکوم شده بود و در زندان به سر می‌بُرد. صرف نظر از این‌که مقام‌های رسمی چه دلیلی برای درگذشت او اعلام کنند، این پرونده باید به عنوان قتل فراقضایی مورد بررسی یک هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی قرار گیرد.» او افزود: «تمام مقصران در این روند، اعم از مسئولان زندان، رییس قوه قضاییه و رهبر جمهوری اسلامی باید پاسخگو باشند».

مهدی صالحی شاهرخی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ماه ۹۶ که به اعدام محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان، به‌طرز مشکوکی درگذشت.

منابع نزدیک به خانواده مهدی صالحی به سازمان حقوق بشر ایران گفتند: «از زندان تماس گرفتند و خبر فوت او را دادند. ولی علت مرگ هنوز مشخص نشده است. خانواده صالحی می‌خواهند که هرچه زودتر علت فوت برایشان روشن شود».

این منبع همچنین اظهار کرد: «روز سه‌شنبه که حالش بد شد، او را از طریق بهداری به بیمارستان خارج از زندان منتقل کردند و حتی اجازه ندادند که خانواده‌اش در بیمارستان او را ببینند. دیروز تا عصر حالش کمی بهتر شده بود و صحبت کرده بود، اما به احتمال زیاد دیشب فوت شده و امروز ظهر به خانواده‌اش اطلاع دادند که فوت شده است. خانواده‌اش قصد دارند شکایت کنند.»

این منبع در ادامه گفت: «مهدی صالحی، دی ماه ۱۴۰۰ به علت عارضه قلبی به بهداری زندان منتقل شده بود و از آنجا به بیمارستان منتقلش کردند و گفته بودند که داروی اشتباهی تزریق کرده‌اند. مهدی دو هفته هوشیاری خود را از دست داده بود. از دو هفته پیش تماما در راه بهداری و زندان بوده ولی از روز سه‌شنبه به دیگر حالش بدتر شده بود».

حکم اعدام مهدی صالحی قلعه شاهرخی، به همراه چهار نفر دیگر، بهمن ماه ۱۳۹۸ در شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان برای اتهام‌هایی همچون بغی و محاربه صادر شده بود. این حکم سپس در دیوان عالی کشور به تأیید رسید.

پیشتر منابع مطلع درخصوص روند بازداشت و رسیدگی به پرونده این پنج نفر گفته بودند که آنان «برای اعتراف‌های مندرج در پرونده که منجر به صدور حکم اعدام شده است، تحت شکنجه قرار داشتند».



اردلان April 15, 2022 07:54 PM

کاملا روشن است این قتل نیز چون گذشته بطور عمدی  توسط دست اندرکاران جنایت پیشه رژیم در زندان انجام گرفته
خوراندن داروهای خطرناک عملی ست جنایتکارانه که در زندانهای کشور امریست متداول و دهها سال است که سران آدمکش رژیم دست به آن زده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: