آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 اردیبهشت ماه 1401 = 12-05 2022

چرا پیوستن فنلاند به ناتو خبری بد برای پوتین است؟

<روسیه امروز پس از اعلام خبر درخواست رسمی فنلاند برای پیوستن به ناتو تهدید کرد که این اقدام امنیت روسیه را به خطر می اندازد.

پیوستن فنلاند به ناتو به این معناست که کشوری که روسیه با آن 800 مایل مرز مشترک دارد، رسما از نظر نظامی با آمریکا همسو خواهد شد و این خبری بد برای پوتین خواهد بود.

به گزارش سی ان ان، در حال حاضر روسیه با 5 عضو ناتو 755 مایل زمینی مرز دارد اما با افزوده شدن فنلاند اوضاع کاملا به ضرر روسیه خواهد شد.

پوتین قبل از حمله به اوکراین تاکید کرد ناتو خیلی به روسیه نزدیک شده و باید به مرزهای دهه 1990 بازگردد.

این زمانی قبل از پیوستن برخی از کشورهای همسایه روسیه و یا عضو شوروی سابق به ناتو است.

حالا با اضافه شدن فنلاند، اوضاع به سود ائتلاف نظامی ناتو می‌شود.

فنلاند علی رغم جمعیت نسبتا کم، یک قدرت نظامی در خور توجه است که به طور غیر رسمی از مدتها پیش با غرب همسو شده است.

ارتش این کشور برای چندین دهه از تجهیزات نظامی آمریکایی استفاده می‌کند و به همین خاطر از لحاظ فنی نیز توانایی سازگاری بیشتری با اعضای ناتو دارد.

در صورت پیوستن به ناتو، این کشور با جمعیت زیر 6 میلیون نفر طوری نقشه امنیتی اروپا را باز ترسیم می‌کند که قبلا غیرقابل تصور بود و ممکن است عواقب بدی برای روسیه داشته باشد.

سیاستمداران فنلاندی از یک سو و اعضای ناتو از سوی دیگر با پیوستن این کشور مخالفتی نداشته و پروسه پیوستن به ائتلاف خیلی زود انجام خواهد شد.

در نظرسنجی از مردم نیز معلوم شد بیش از 60 درصد خواهان پیوستن به ناتو هستند.

این رقم قبلا 30 درصد بود و این اشتیاق، نشانگر عزم مردم و سیاستمداران برای پیوستن به اتحاد نظامی با غرب است.

الکساندر استاب، نخست وزیر سابق فنلاند به سی ان ان گفت: امنیت فنلاند همیشه بر دو مفهوم «جغرافیا و تاریخ» و «ایده آلیسم و واقع گرایی» استوار بوده است.

وی افزود: "در ایده آل ما این است که می‌خواهیم با روسیه‌ای همکاری کنیم که نمی‌توانیم از همسایگی آن فرار کنیم. اما از نظر تاریخی نیز می‌دانیم که بزرگت‌رین تهدید واقع بینانه برای امنیت ملی ما روسیه است که با گذشت زمان واقعی‌تر می‌شود. هرج‌ومرج بزرگ‌تر در منطقه ما بیشتر شده و بنابراین پیوستن به ناتو به گزینه‌ای عمل‌گرایانه تبدیل می‌شود."


پیوستن فنلاند به ناتو بدترین کابوس برای روسیه پوتین است

فارغ از موضوع از دست دادن اوکراین، پیوستن هلسینکی به ناتو بدترین کابوس برای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه محسوب می‌شود.

به گزارش فارین پالسی، در حالی که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در حال آماده شدن برای یک حمله تازه در جنگ به بن بست رسیده خود علیه اوکراین است استراتژیست‌ها هنوز از نوعی "فنلاندسازی" اوکراین یا نوعی بی طرفی به عنوان راه حل احتمالی مذاکره صحبت می‌کنند.

این در حالیست که تا زمانی که تهاجم کامل پوتین در ۲۴ فوریه آغاز شد بخش عمده‌ای از مردم فنلاند مخالف عضویت آن کشور در ناتو بودند. با این وجود، یک نظرسنجی انجام شده در ماه مارس توسط اتاق فکری وابسته به انجمن تجارت و سیاست فنلاند نشان داد که ۶۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی از پیوستن به ناتو حمایت می‌کنند که افزایشی ۳۴ درصدی را نشان می‌داد.

برای فنلاند که در قرن گذشته دو بار با مسکو جنگید و شجاعانه تجاوز صورت گرفته علیه خود را در آغاز جنگ جهانی دوم دفع کرد پیوستن آن کشور به ناتو یک چرخش تاریخی برای پوتین محسوب خواهد شد.

سوئد نیز که در هماهنگی با فنلاند عمل می‌کند در هفته جاری موضعی به طور قابل توجهی جسورانه اتخاذ نمود و اعلام کرد که این کشور نیز در حال آغاز یک بحث فعال در مورد پیوستن به ناتو است.

ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد تا فنلاند و سوئد به عضویت رسمی ناتو برسند، زیرا این اقدام مستلزم تایید تمام سی عضو این اتحاد است. با این وجود، تصمیم برای عضویت هر دو کشور که به طور سنتی به دنبال هماهنگ کردن حرکات دفاعی هستند می‌تواند به طور ناگهانی وضعیت کلی استراتژیک را تغییر دهد.

با گذشت نزدیک به دو ماه از تهاجم تمام عیار پوتین به اوکراین، استراتژیست‌های غربی به طور فزاینده‌ای نسبت به امکان متوقف ساختن او دچار تردید شده اند. پس از عقب نشینی روسیه از کی یف پایتخت اوکراین پوتین این پیام را ارسال کرد که در آستانه آغاز یک حمله تازه و احتمالا بسیار تهاجمی در منطقه شرقی اوکراین در دونباس است.

پوتین هم چنین گفته بود که مذاکرات صلح به بن بست رسیده است. در همین حال، مقام‌های ارشد از واشنگتن تا برلین هم چنان درگیر بحث‌هایی هستند که آیا می‌توانند خطر سیاسی تحریم‌های شدیدتر و انتقال تسلیحات تهاجمی بیش‌تر به اوکراین را تحمل کنند یا خیر.

اکنون همان اتحاد دموکراسی‌های غربی که پوتین به دشمن لفاظی خود تبدیل کرده است احتمالا هم قلمرو و هم قدرت خود را گسترش خواهد داد. با حمایت ترکیه از جنوب ناتو و کشور‌های بالتیک که میانه خطوط شرقی ائتلاف را به خود اختصاص داده اند حضور فنلاند و سوئد در ناتو در شمال دقیقا نشان دهنده نوعی اتحاد بزرگ است که پوتین و سایر ملی گرایان از آن می‌ترسند.

"شان موناگان" از مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی می‌گوید:"عضویت آنان به طور قطع چشم انداز امنیتی شمال اروپا را به طور اساسی تغییر خواهد داد".

به گفته کارشناسان برای روسیه که در بخش عمده قرن گذشته فنلاند را تحت فشار قرار داده تا حالتی غیرتهدید آمیز اتخاذ کند هیچ نتیجه‌ای نمی‌تواند ویرانگرتر از عضویت آن کشور در ناتو باشد به خصوص در برهه زمانی‌ای که شاید پوتین اکنون در تلاش است از شکست در اوکراین اجتناب کند.

موناگان می‌گوید که هلسینکی در کمتر از ۳۲۱ کیلومتری از شهر زادگاه پوتین در سن پترزبورگ قرار دارد و عضویت فنلاند در ناتو "عدالت شاعرانه" (یک آرایه ادبی است که در آن در نهایت به فضیلت پاداش داده می‌شود و شرارت مجازات می‌شود) را برای او به ارمغان می‌آورد به خصوص که تمام این مناقشه ظاهرا برای جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو و تلاشی برای خاتمه دادن به سیاست در‌های باز ناتو از سوی روسیه بوده است.

"جیمز دابینز" دیپلمات ارشد سابق ایالات متحده که اکنون در موسسه رند فعالیت می‌کند می‌گوید:"این وضعیت، پوتین را بیش‌تر به گوشه‌ای سوق می‌دهد. اگر او در اوکراین برنده شود، اما فنلاند را ببازد بدون آن که امتیاز زیادی به دست آورده باشد از این وضعیت خارج می‌شود.

اگر او هر دو (فنلاند و اوکراین) را از دست بدهد که گزینه‌ای محتمل‌تر است مشکل خود و سناریوی کابوس آور حضور ناتو را درست در مرز روسیه پیچیده‌تر ساخته است". مرز ۱۳۳۵ کیلومتری فنلاند با روسیه، هم مرز شدن ناتو در برابر مسکو را تقویت و تشدید می‌کند و طولانی‌ترین جبهه احتمالی بین اتحادیه اروپا و روسیه را تشکیل می‌دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: