آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 29 فروردین ماه 1401 = 18-04 2022

برجام؛ توافقی در دسترس نداریم که درباره آن صحبت کنیم

نشریه آمریکايی نیوزویک در گزارشی در باره مذاکرات برجام نوشت: هیچ یک از ما که مذاکرات را از نزدیک دنبال کرده‌ایم نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که کل روند چگونه پیش خواهد رفت. وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران می‌گوید حصول توافق «نه قریب الوقوع است و نه قطعی» که روشی بوروکراتیک برای گفتن این است که «ما نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد».

گزارش امروز بی بی سی: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری هفتگی خود در خصوص مذاکرات بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای برجام گفت: "موضوعات باقیمانده در گفتگو‌های وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود" و "امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره آن صحبت کنیم".

به گفته آقای خطیب‌زاده: "ایران و ۱+۴ در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی روابط خود را ادامه می‌دهند و ایران هم هیچکدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است".

به گفته وی ایران "اقتصاد خود را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده و خنثی سازی تحریم‌ها از جمله وظایف دولت و وزارت خارجه است".

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت که " آن‌چه که در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود".

آقای خطیب‌زاده تایید کرد که " تبادل پیام بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا" مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

با این حال وی آمریکا را "مسئول عقب افتادن" در بازگشت دو کشور به برجام دانست و گفت: "تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند".

اشاره آقای خطیب‌زاده به اصرار آمریکا برای نگه داشتن سپاه پاسداران در لیست گروههای تروریستی است، موضوعی که ایران آن را نپذیرفته و حاضر به توافق بدون حذف سپاه نشده است.




اردلان April 18, 2022 02:44 PM

نگاه داشتن نام سپاه در لیست سیاه تروریسم توسط تیم آیت الله بایدن بهانه ایست برای سرگرم نگاه داشتن باورمندان برجام
این روش بیشتر به نگاه داشتن استخوان لای زخم شباهت دارد
درصورتیکه فیلمنامه برجام طوری نوشته شده که میتواند در مواقع ضروری تغییر شکل و حتی با نام دیگری مطرح گردد

گزارش یا اعتراض به این نظر


محمدعلی حفظ اللسان April 18, 2022 08:45 PM

بنام خدای مهربان وبا سلام به جامعه خبرنگاران که در عالم انصاف بشریت امروز حیات هرچند بدور از شرایط مطلوب را وامدار آنهاست اما موضوع برجام ؛امریکا با توسل وتمسک به بهانه هایی از بیخ و بن دروغ عراق را فتح وصدام را اعدام وحاکمیت جدید آنرا شکل داده و دقیقاوفق سیاست خوداداره آنرا در دست دارد حاضر عملا سکان کشتی اداره آنرا در دست با این حال تمامی تحریم‌های آنها را لغو نکرده‌ است (قابل توجه علاقمندان وپیکیران برجام) آقایان روحانی ومرحوم هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد به لزوم حل این مشکل حداقل در اواخر دوران ماموریت خود رسیده بودند دولت کنونی هم که اختیارات بالنسبه بیشتری از قبلی‌ها دارد و اگر بخواهد براحتی میتواند به این معضل را حل کند لیکن دریغ از جسارت وشهامت و البته توان فکری انها

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: