آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 14 اردیبهشت ماه 1401 = 04-05 2022

سوئد؛ تصمیم جنایتکارانه خامنه‌ای برای اعدام دانشمند ایرانی

نود و دومین و آخرین جلسه دادگاه حمید نوری آغاز شده است. امروز پس از پایان آخرین دفاع وکلای حمید نوری، به دادستان نیز فرصت داده شده تا صحبت کند. قرار است در پایان جلسه امروز زمان صدور حکم نهایی نیز اعلام شود.

همزمان با آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد و درخواست دادستان سوئد برای حکم ابد حمید نوری ، خبرگزاری ایسنا گزارش داد از طریق «منابع آگاه» شنیده شده که حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی به اتهام جاسوسی در دستور اقدام قرار گرفته و حداکثر تا آخر اردیبهشت اجرا می‌شود.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری ایسنا از قول "یک منبع آگاه" گفته حکم اعدام احمدرضا جلالی به جرم جاسوسی برای اسرائیل به تایید دیوان عالی کشور رسیده و تا آخر اردیبهشت ماه اجرا می‌شود.

ایسنا در این خبر مدعی شده که آقای جلالی اطلاعاتی از برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار اسرائیل قرار داده و این اطلاعات "منجر به ترور و شهادت دو دانشمند هسته‌ای کشور شد".

این خبرگزاری از قول "برخی تحلیلگران سیاسی" ادعا کرده "کل پروژهٔ بازداشت حمید نوری در سوئد و تشکیل دادگاه نمایشی برای وی در آن کشور با هدف فشار بر دولت ایران جهت رهاسازی احمدرضا جلالی بوده است".

همچنین مدعی شده "دولت ایران با اجرای حکم احمدرضا جلالی، ضمن اجرای یک حکم قضایی لازم الاجرا، امکان اقدامی دیگر مشابه بازداشت حمید نوری را از دولت سوئد سلب خواهد کرد".

در آذرماه سال ۱۳۹۶ سازمان عفو بین الملل و خانواده احمدرضا جلالی، پزشک و محقق مقیم سوئد خبر دادند که دیوان عالی ایران در پشت درهای بسته حکم اعدام آقای احمدی را تایید کرده است.

آقای جلالی در آوریل سال ۲۰۱۶ در جریان سفری به ایران دستگیر شد. او برای دانشگاه پزشکی کارولینسکای استکهلم کار می‌کرد.

ویدا مهران‌نیا همسر آقای جلالی به رویترز گفته بود "فرآیند قضایی از ابتدا عادلانه و حقوقی نبود. هیچ یک از جلسات دادگاه علنی نبود و بازجوها تصمیم خود را بر قضات تحمیل کردند".

گزارش رادیو فردا: ایسنا در این خبر که کل متن آن در گیومه گذاشته شده و به نظر می‌رسد متنی باشد که دیگری در اختیار این رسانه خبری گذاشته به‌روشنی تصمیم به اجرای این حکم اعدام را به محاکمه حمید نوری در سوئد ربط می‌دهد.

خبر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آقای جلالی که بارها تمام اتهامات علیه خود را رد کرده و اعلام کرده که تحت شکنجه جسمی و روانی، وادار به اعتراف شده درست در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد منتشر می‌شود.

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته و در حال حاضر در سوئد در بازداشت به سر می‌برد و به همین اتهام در حال محاکمه است.

به گزارش خبرنگار اعزامی رادیوفردا به استکهلم، وکلای نوری روز سه‌شنبه مدعی شدند که در این دادگاه «سیاسی‌کاری انجام شده و شاکیان و شاهدان علیه آقای نوری از این دادگاه استفاده کرده‌اند تا رژیم ایران را محکوم کنند.»

حال خبرگزاری ایسنا به نقل از «تحلیلگران سیاسی» که به نام‌شان اشاره نکرده می‌نویسد که «کل پروژهٔ بازداشت حمید نوری در سوئد و تشکیل دادگاه نمایشی برای وی در آن کشور با هدف فشار بر دولت ایران جهت رهاسازی احمدرضا جلالی بوده است».

این در حالی است که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون ده‌ها شهروند دوتابعیتی ایرانی یا شهروندان غربی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و تلاش کرده‌اند از این افراد به عنوان اهرم فشاری علیه کشورهای خارجی استفاده کنند.

خبر اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی پس از آن منتشر می‌شود که در روزهای اخیر احتمال مبادله او با حمید نوری مطرح شده بود.

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد است که اردیبهشت ۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود به دست ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او پس از ۹ ماه زندان از جمله سه ماه انفرادی در روز ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی متهم به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و فساد فی‌الارض و محکوم به اعدام شد.

ایسنا بدون ارائه هیچ شاهد و مدرکی از حدسی «بسیار قابل تأمل» سخن می‌گوید به این مضمون که دولت سوئد «بنا به درخواست» اسرائیل «پس از بازداشت وی [جلالی] در ایران به او اقامت دائم و پس از محاکمه و صدور حکم اعدام وی، به او تابعیت سوئدی اعطاء نمود تا نظام قضایی ایران را تحت فشار قرار دهد.»

هفته گذشته در پاسخ به گمانه‌زنی‌هایی که اخیرا درباره تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی مطرح شده بود، همسر آقای جلالی در گفت‌و‌گو با «صدای آمریکا» گفت که حاضر است همسرش با هر فرد دیگری جز حمید نوری مبادله شود.

خانم مهران‌نیا در عین حال تاکید کرده که هیچ خبری در این زمینه از وزارت خارجه سوئد و دفتر وزیر خارجه که با وی در ارتباط بوده‌اند، نشنیده و این موضوع، تنها در برخی رسانه‌های ایرانی مطرح شده است.

هفته گذشته در پی درخواست دادستانی سوئد مبنی بر صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری، دادیار پیشین زندان گوهردشت کرج، وزارت خارجه این کشور به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داد.

وزارت خارجه ایران روز ۱۲ اردیبهشت با احضار سفیر سوئد در تهران، «مراتب اعتراض شدید» جمهوری اسلامی به برگزاری دادگاه حمید نوری و کیفرخواست دادستان این کشور را اعلام کرده و خواستار آزادی این متهم اعدام‌های تابستان ۶۷ شده بود.




حقیقتگو May 4, 2022 08:46 PM

باعث تعجب وحیرتان نمیشودکه قاره اروپا تنها یک کشورسوئد وحامی حق وحقوق بشری دارد که تنها یک جنایتگربیشرم وقلدرحکومت آخوندی رادستگیرکرده ومحاکمه می کند؟انگلیس والمان وفرانسه وایتالیا واسپانیا درقاره اروپا هستند ویا خیر؟ تا کنون چه تعدادی ازاین تروریست ها وجنایتگران حکومت اخوندی دستگیرومحاکمه کرده اند؟ ایا دها وصدها همچون حمید نوری ها درکشورهای ذکرشده آزادانه ترددنمی کنند وحتی محترمانه به انهاتابعیت کشورشان راهم داده اندکه بله این جنایتگران هرچند درایران مردم ایران کشته واعدام وشگنجه کرده اند بابت جفت وجور کردن مماشات کلان میلیونی یوروئی باحکومت اخوندی نتنها دستگیرومحاکمه نمیشوند بلکه ازانها بشدت محافظت هم میشود! الیکارش های میلیاردراخوندی که منبع ثروتشان درغارت کردن منابع ایران وگنجینه مالی متعلق به مردم ایران است دراروپا اطراق کرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: