آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 اردیبهشت ماه 1401 = 27-04 2022

بنزین ایران سال گذشته از نفت خام ارزان‌تر صادر شده

رسانه‌های داخلی می‌گویند آمارهای گمرک این کشور نشان می‌دهد که میانگین قیمت صادرات هر لیتر بنزین ایران پارسال فقط حدود ۳۸ سنت بوده است.

روزنامه شرق چاپ تهران از قول روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک‌خبر داده که که ایران سال گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۵.۳ میلیون لیتر صادرات بنزین داشته است و در مجموع سال گذشته حدود یک میلیارد و ۹۳۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۷ کیلوگرم بنزین صادر شده است که ارزش آن به ۷۳۲ میلیون و ۶۶ هزار و ۶۳۸ دلار می‌‌رسد.

بنا بر گزارش شرق و بر اساس اظهارات آقای لطیفی ارزش صادرات هر لیتر بنزین به‌طور میانگین حدود ۳۸ سنت بوده است.

بنزین ایران در شرایطی سال گذشته فقط با قیمت لیتری ۳۸ سنت صادر شده که گزارش دبیرخانه اوپک نشان می‌دهد که میانگین سالانه بهای هر بشکه نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۸ دلار بوده یعنی که صادرات هر لیتر بنزین ایران با میانگین قیمت ۳۸ سنت از قیمت نفت خام هم ارزان‌تر بوده و با زیان فروخته شده است.

نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم امریکا قرار دارد. گزارش‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران با تخفیف های گسترده از جمله چین محصولات خود خصوصا نفت را با وجود تحریم صادر می‌کند.

مقام‌های ایرانی پیشتر صدور تخفیف در نفت صادراتی را تکذیب کرده بودند اما حالا گزارش شده که بنزین این کشور که قیمت بالاتری از نفت دارد، به بهای به مراتب پایین‌تری از نفت، صادر شده که به معنی چوب حراج به دارایی‌های ملی ایران است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: