آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 20 اردیبهشت ماه 1401 = 10-05 2022

شانس موفقیت مذاکرات مورا در تهران چندان بالا نیست

لورنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال در توئیتی در مورد مذاکرات اتمی وین نوشت: « (برخلاف گفته وزارت‌خارجه ایران) مذاکرات وین به هیچ سمتی پیش نمی‌رود. بن‌بست کامل ​»

در همین حال ایالات متحده از سفر انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران استقبال کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه با اشاره به سفر پیش روی نماینده اتحادیه اروپا به ایران گفت: ''انریکه مورا به تبادل پیام بین دو طرف ادامه می دهد و ایالات متحده از تلاش او برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام حمایت می کند. ''

آقای پرایس از پاسخ به سوالی درباره محتوای پیام احتمالی آمریکا که قرار است به اطلاع طرف ایرانی رسانده شود، خودداری کرد.

آقای پرایس گفت:‌ ''امید این است که مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد. ''

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که انریکه مورا در سفر خود به تهران، به طور خاص با توجه به ایفای نقش سنتی اروپا در قالب معادله هسته‌ای ایران که به نوعی همواره پیام رسان و رابط میان ایران و آمریکا بوده، برخی پیشنهادات و پیام‌های طرف آمریکایی را به ایران منتقل خواهد کرد و در مقابل، نقطه نظر‌های طرف ایرانی را هم به سمع و نظر آمریکا خواهد رساند. مساله‌ای که شاید به باز شدن گره مذاکرات اتمی وین کمک کند.

"جلال خوش چهره" کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با فرارو درباره این سفر مهم گفت: لازم است که ایران هر چه سریع‌تر به جامعه جهانی بازگردد و پرونده اتمی خود را به بحران اوکراین گره نزند. به نحوی که تنها منافع آن نصیب روس‌ها شود. با این حال، از چشم اندازی کلی، من امید چندانی به ثمر رسیدن مذاکرات انریکه مورا در تهران ندارم به ویژه اینکه ایران پیش از انتشار خبر این سفر، اکراه خود را از انجام شدن آن اعلام کرده بود. با این حال، انریکه مورا در سفری که من فکر می‌کنم سه الی چهار روز نیز به طول خواهد انجامید، به ایران می‌آید تا آخرین چانه زنی‌های هسته‌ای را انجام دهد. اگر مذاکرات وی در تهران به نتیجه هم نرسد، به نظر من روند مذاکرات ایران و غرب، دچار نوعی حالت تعلیق خواهد شد و باید صبر کرد و دید که در روز‌ها و ماه‌های آینده، چه شرایط جدیدی پیش خواهد آمد تا ایران و دیگر طرف‌های برجامی بار دیگر در مسیر مذاکره و تعامل قرار گیرند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: