آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 20 اردیبهشت ماه 1401 = 10-05 2022

نگرانی شدید از غنی‌سازی اوارنیوم اعلام نشده در ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آنچه غنی‌سازی "اعلام نشده" اورارنیوم توسط ایران خوانده "​​به شدت" ابراز نگرانی کرده و گفته است که به نظر می‌رسد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام به حالت "تعلیق" درآمده است.

هدف از احیای برجام، رفع تحریم‌های آمریکا در ازای اعمال محدودیت مجدد بر برنامه اتمی ایران است. ایران از ماه‌ها پیش با توقف اجرای تعهدات خود در این توافق، دست به غنی‌سازی گسترده اورانیوم و سرعت دادن به برنامه اتمی خود زده است.

آقای گروسی در یک سخنرانی در پارلمان اروپا گفته است که آژانس در ماه‌های گذشته توانسته آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کند که هرگز توسط ایران به‌ عنوان تاسیسات اتمی اعلام نشده بود.

به گزارش بی بی سیف مدیرکل آژانس گفته است "ما به شدت نگران این موضوع هستیم" و اضافه کرده که "وضعیت خیلی خوب به نظر نمی‌رسد".

او گفته هنوز از احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران در یک دوره زمانی معقول امیدواری وجود دارد اما تاکید کرده که این فرصت هر آن ممکن است از دست برود.

به گفته وی ایران هنوز اطلاعاتی که آژانس انتظار دارد درباره مکان‌های اعلام نشده اتمی به بازرسان بدهد را ارائه نکرده است.

شانس موفقیت مذاکرات مورا در تهران چندان بالا نیست

لورنس نورمن خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال در توئیتی در مورد مذاکرات اتمی وین نوشت: « (برخلاف گفته وزارت‌خارجه ایران) مذاکرات وین به هیچ سمتی پیش نمی‌رود. بن‌بست کامل ​»

در همین حال ایالات متحده از سفر انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران استقبال کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دوشنبه با اشاره به سفر پیش روی نماینده اتحادیه اروپا به ایران گفت: ''انریکه مورا به تبادل پیام بین دو طرف ادامه می دهد و ایالات متحده از تلاش او برای به نتیجه رساندن مذاکرات احیای برجام حمایت می کند. ''

آقای پرایس از پاسخ به سوالی درباره محتوای پیام احتمالی آمریکا که قرار است به اطلاع طرف ایرانی رسانده شود، خودداری کرد.

آقای پرایس گفت:‌ ''امید این است که مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد. ''

بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که انریکه مورا در سفر خود به تهران، به طور خاص با توجه به ایفای نقش سنتی اروپا در قالب معادله هسته‌ای ایران که به نوعی همواره پیام رسان و رابط میان ایران و آمریکا بوده، برخی پیشنهادات و پیام‌های طرف آمریکایی را به ایران منتقل خواهد کرد و در مقابل، نقطه نظر‌های طرف ایرانی را هم به سمع و نظر آمریکا خواهد رساند. مساله‌ای که شاید به باز شدن گره مذاکرات اتمی وین کمک کند.

"جلال خوش چهره" کارشناس سیاست خارجی در گفتگو با فرارو درباره این سفر مهم گفت: لازم است که ایران هر چه سریع‌تر به جامعه جهانی بازگردد و پرونده اتمی خود را به بحران اوکراین گره نزند. به نحوی که تنها منافع آن نصیب روس‌ها شود. با این حال، از چشم اندازی کلی، من امید چندانی به ثمر رسیدن مذاکرات انریکه مورا در تهران ندارم به ویژه اینکه ایران پیش از انتشار خبر این سفر، اکراه خود را از انجام شدن آن اعلام کرده بود. با این حال، انریکه مورا در سفری که من فکر می‌کنم سه الی چهار روز نیز به طول خواهد انجامید، به ایران می‌آید تا آخرین چانه زنی‌های هسته‌ای را انجام دهد. اگر مذاکرات وی در تهران به نتیجه هم نرسد، به نظر من روند مذاکرات ایران و غرب، دچار نوعی حالت تعلیق خواهد شد و باید صبر کرد و دید که در روز‌ها و ماه‌های آینده، چه شرایط جدیدی پیش خواهد آمد تا ایران و دیگر طرف‌های برجامی بار دیگر در مسیر مذاکره و تعامل قرار گیرند.»



حقیقتگو May 10, 2022 09:24 PM

جناب رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایکاش که سالهای سال درایران می بودی که برایت همچون روشنائی نورخورشید روشن میشد که در کشوری با حاکمیت آخوندهای روضه خوان عبابردوش که حتی بطور خودکفائی قادربه ساختن یک سوزن چرخ خیاطی نیست چگونه می تواند بطورخودکفائی سرازغنی کردن اورانیوم وبمب اتم سازی درآورد؟ درحقیقت محض روس ها درخواب خرگوشی فرورفتن غربی ها استفاده کردند وبساط غنی کردن اورانیوم درایران برپا کردند وانهم تنها برای تهدید غربی ها وباج گرفتن های کلان طویل المدت چرا واقعیت را نمی فهمی روس ها نه اجازه توافقی را میدهند ونه می گذارند بساط تهدید کردن اتمی شان برغلیه غربی ها با توافق خاتمه یابد انچه درحقیقت حکومت اخوندی به جنایعالی وغربی ها نشان داده ومیدهد تنها سرایداراین بساط است و صاحبان این بساط اتمی درایران روس ها هستند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: