آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1401 = 11-05 2022

اقتصاددان داخلی: پول‌های ایران را در کره بالا کشیده‌اند

محمود جامساز اقتصاددان با اعلام خبری تأمل برانگیز از وضعیت دارایی‌های بلوکه شده ایران در «کره‌جنوبی»، بیان داشت: به رغم اعلام برخی از مسئولین ناظر بر آزادی ذخایر بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و حتی وصول بخشی از آنها، اما رسانه‌های بین المللی از موافقت کره‌جنوبی با تحویل تولیدات «سامسونگ» و «ال جی» در ازاء ذخایر ایران خبر می‌دهند که ایران نپذیرفته، اخیرا نیز خبری مبنی بر کلاهبرداری دو کارمند بانک کره‌ای از بخش اعظم ۷ میلیارد دلار ذخایر مسدود شده ایران منتشر شده که در صورت واقعیت؛ دولت ایران به علت تحریم‌های بین المللی قادر به پیگیری قضایی نخواهد بود. بر همین اساس شواهد حاکی است که هنوز دلاری از این ذخایر به ایران تحویل نشده است .

جام‌ساز گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود پرونده‌های حقوق بشری و مسائل مختلف دیگر قادر به احقاق حقوق ملت ایران در دادگاه‌های بین‌المللی نیست. متأسفانه اعمال تحریم‌ها علاوه بر در تنگنا قرار دادن اقتصاد ایران چهره و ‌وجهه بین المللی ایران را نیز مخدوش ساخته و تبعات مخرب آن بر زندگی هموطنانمان تحمیل شده است. ازجمله این آسیب‌ها می‌توان به بی اعتباری پاسپورت ایرانی و معضلات اخذ ویزا از بسیاری از کشورهای جهان اشاره کرد.

وی با انتقاد شدید از برخی مسئولین حاکمیتی، ابراز داشت: در شرایطی که کشور از هر لحاظ در محاصره اقتصادی قرار گرفته، برخی از مسئولین مدعی هستند که تحریم‌ها اثر چندانی بر اقتصاد ایران نگذاشته، حتی مدعی هستند که بودجه سال جاری نیز بدون توجه به تحریم‌ها تدوین شده است. این درحالی است که امید به دستیابی به توافق برجامی، در برآورد منابع ارزی بودجه و به تبع آن مالیات‌ها موج می‌زند.

جام‌ساز تصریح کرد: اقتصاد امروز ایران در حال فروپاشی است. دولت نیز تنها می‌تواند از طریق ایجاد تورم یا به بیانی دیگر مالیات پنهان، افزایش خدمات دولتی بیش از نرخ تورم و قاچاق دولتی و انحصارات و گران فروشی واردات و قیمت‌های دستوری به بهای فقیرتر شدن مردم به حیات خود ادامه دهد .این اقتصاددان در ادامه این گفت‌وگو با انتقاد شدید از صرف نقدینگی کشور در بخش‌های غیر مولد، عنوان داشت: نزدیک به 80 درصد از نقدینگی 4700 تریلیون تومانی در امور غیر مولد در حال چرخش است یا به خارج کشور منتقل می‌شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: