آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 21 اردیبهشت ماه 1401 = 11-05 2022

توفان توییتری در مخالفت با حکم اعدام پژوهشگر ایرانی

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی و کاربران شبکه‌های مجازی، روز چهارشنبه با هشتگ «#جان_سپر_جان» ضمن حمایت از اعتصاب غذای فرهاد میثمی، به حکم اعدام احمدرضا جلالی اعتراض کردند.

فرهاد میثمی که خود یک زندانی سیاسی است، در اعتراض به حکم اعدام آقای جلالی، از روز یکشنبه (پنج روز پیش) دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

احمدرضا جلالی، یک شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی است که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است.

هفته گذشته و همزمان با پایان یافتن محاکمه حمید نوری (از وابستگان جمهوری اسلامی) به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در سوئد، رسانه‌های ایران به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که حکم اعدام آقای جلالی تا پایان ماه اردی‌بهشت اجرا خواهد شد.

برخی فعالان حقوق بشر می‌گویند که حکومت ایران در تلاش است تا با تهدید اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی که شهروند کشور سوئد است، این کشور را برای پیگیری پرونده حمید نوری تحت فشار بگذارد.

دادستان پرونده حمید نوری از قاضی خواست تا به دلیل اتهامات «قتل عمد» و «جنایت جنگی»، برای او حکم حبس ابد صادر کند.

هنوز قاضی این پرونده برای آقای نوری حکمی صادر نکرده است.

در جریان «توفان توییتری» روز چهارشنبه، فعالان مدنی و برخی مدافعان حقوق بشر در داخل و خارج از کشور، با حکم اعدام احمدرضا جلالی مخالفت کردند.

ضیا نبوی، از فعالان سیاسی که خود برای سال‌ها زندانی بود، در‌این‌باره بخشی از نامه اعتراضی فرهاد میثمی را توییت کرد که در آن «از تمام دل‌سوزان بشر یا فعالان حقوق او، هرکجای ایران و جهان که باشند» خواسته شده بود تا از هر امکانی برای «جلوگیری از این اعدام قریب‌الوقوع استفاده کنند.»

به گزارش بی بی سی، کمپین حقوق بشر ایران همزمان با این اعتراض مجازی نوشت: «اعتصاب غذای کامل فرهاد میثمی و به خطر انداختن جانش برای نجات جان احمدرضا جلالی، این پیام مهم را برای ما و همه اعضای جامعه مدنی ایران دارد که برای مقابله با ظلم حکومتی، باید همبستگی داشته باشیم.»

عبدالله مومنی، یکی دیگر از فعالان سیاسی و زندانیان سیاسی سابق نیز نوشت: «با حمایت مدنی نگذاریم #جان_سپر_جان شود. ایران آزاد وبدور از خشونت جز با همدلی ملی محقق نمی‌شود.»

پس از انتشار خبر تایید حکم احمدرضا جلالی در دیوان عالی جمهوری اسلامی٬ چندین نهاد‌ بین‌المللی به این حکم اعتراض کردند.

به رغم همه این فشارها برای احمدرضا جلالی و خانواده‌اش، مقام‌های جمهوری اسلامی برای مدتی طولانی در ارتباط با حکم اعدام او اظهارنظری نکردند، تا اینکه بعد از حدود ۹۰ جلسه، محاکمه حمید نوری هفته گذشته در سوئد به پایان رسید.

در این مدت همچنین یک شهروند سوئدی که به نوشته رسانه‌‌های این کشور برای سفری توریستی به ایران سفر کرده بود، بازداشت شده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر تاکنون دهها شهروند خارجی یا شهروندان دوتابعیتی را بازداشت و محاکمه کرده که عموما بعد از گرفتن امتیازی سیاسی یا اقتصادی در سطح بین‌المللی، آزاد شده‌اند.

در آخرین نمونه، نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که به جاسوسی متهم شده بود، بعد از پنج سال حبس در زندان و یک سال ممنوع‌الخروجی، وقتی بریتانیا یک بدهی قدیمی ۴۰۰ میلیون دلاری را پرداخت کرد، اجازه پیدا کرد پیش خانواده‌اش در لندن بازگردد.

در پی انتشار خبرها درباره احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، دولت آمریکا این کار را «رفتار بی‌شرمانه دولت ایران» توصیف کرد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که واشنگتن در تلاش است تا همراه با متحدانش، راه‌حلی جامع برای مساله بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران پیدا کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: