آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 22 اردیبهشت ماه 1401 = 12-05 2022

شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در ایران؛ فیلم حمله به بسیج

فیلم زیر: حمله به پایگاه بسیج در شهر جونقان

در پی موج جدید افزایش قیمت‌ برخی کالاهای اساسی تعداد پرشماری از مردم در شهرهایی از جمله شهرکرد، اندیمشک، ایذه و جونقان به خیابان آمدند. این تجمعات در برخی موارد با ورود نیروی انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد. در شماری از ویدئوهایی که به دست هرانا رسیده، ماموران جهت متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و شلیک تیرهوایی استفاده میکنند. امروز با اجرای طرح موسوم به “اصلاح یارانه‌ها” در ایران، قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن، و لبنیات به صورت رسمی بالا رفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی موج جدید افزایش قیمت‌ها، شهروندان در شهرهایی از جمله ایذه، شهرکرد، اندیمشک و جونقان به خیابان آمدند.

این تجمعات در برخی موارد با ورود نیروی انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شده است. در شماری از ویدئوهایی که به دست هرانا رسیده، ماموران جهت متفرق کردن مردم از گاز اشک آور و شلیک تیرهوایی استفاده میکنند. همچنین از روز گذشته در برخی شهرهای خوزستان از جمله اندیمشک اینترنت همراه نیز با اختلال مواجه شده است.

اعتراضات مردمی در شهرکرد در شرایطی شکل گرفته است که بر اساس گزارش رسانه‌های رسمی، قرار بود ابراهیم رئیسی فردا جمعه ۲۳ اردیبهشت، در ادامه سفرهای استانی راهی این شهر شود. با این حال گزارشاتی در خصوص لغو این سفر در رسانه‌های محلی شهرکرد منتشر شده است.

مردم معترض با سر دادن شعارهایی از جمله “رئیسی حیا کن ممکت را رها کن”، “مرگ بر گرانی”، “مرگ بر خامنه‌ای”، “مرگ بر رئیسی” و “رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو” نسبت به افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها اعتراض کردند.

همزمان ویدئوهایی از هجوم مردم برای خرید روغن در کرج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. ستاد تنظیم بازار روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، شیر و لبنیات و روغن خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «به پیشنهاد سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالا‌های مذکور تعیین و به واحدهای صنفی ابلاغ شده که از روز پنجشنبه، امروز، “به تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید هستند.” در شهرهای مختلف، برای تهیه کالاهای اساسی، به ویژه چهار کالایی که با افزایش قیمت مواجه شده، مقابل فروشگاه‌ها صف‌های طولانی ایجاد شده است.

شب گذشته اینترنت تلفن همراه شبکه رایتل برای لحظاتی قطع شده و اینترنت سایر سایر شبکه‌های تلفن همراه و شبکه خانگی نیز با اختلال مواجه شد.

یک شهروند که در تجمع عصر امروز در اندیمشک حضور داشت در گفتگوی کوتاهی با هرانا گفت: “از بعد از ظهر امروز حضور نیروهای امنیتی و انتظامی در سطح شهر بخصوص حوالی میدان «امام خمینی» اندیمشک دیده میشد. همزمان با شکل گیری هسته اولیه تجمعات سرعت اینترنت همراه با کاهش شدید روبرو شد و اینترنت ۴جی در بسیاری از نقاط شهر قابل استفاده نبود”.

در ساعات پایانی شب چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت نیز معترضان در دزفول با سر دادن شعارهایی از جمله “توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه” به خیابان آمده بودند.

روز جمعه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در پی انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان در رسانه ها، در شماری از شهرهای خوزستان جو امنیتی برقرار و اختلالات گسترده در اینترنت خانگی و قطعی اینترنت تلفن همراه در خوزستان گزارش شد. در همین زمینه، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. شب شنبه ۱۷ اردیبهشت نیز دستکم ده شهروند دیگر در شهرهای سوسنگرد، حمیدیه و اهواز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.





www.youtube.com/watch?v=sxMo362KhS8

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: