آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 اردیبهشت ماه 1401 = 13-05 2022

چرا اتحادیه اروپا تمایلی برای اعلام مرگ برجام ندارد؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید پس از ماه‌ها بن‌بست در مذاکرات احیای توافق برجام، سفر انریکه مورا به تهران "به اندازه کافی مثبت" بوده که گفتگوها از سر گرفته شود.

جوزف بورل در حاشیه نشست گروه ۷ در آلمان به خبرنگاران گفت: "این طور بگویم که مذاکرات به بن‌بست رسیده بود و حالا بن‌بست رفع شده و به این ترتیب چشم‌اندازی از رسیدن به یک توافق وجود دارد."

او در عینال تاکید کرده اختلافات موجود در مسیر احیای برجام را نمی‌توان "یک‌ شبه" حل کرد.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ امروز در گزارشی با اشاره به فراز و نشیب مذاکرات برجام نوشت: امیدهای بایدن برای احیای توافق با رژیم ایران رنگ می‌بازد

این خبرگزاری آمریکايی نوشت: دو ماه پس از پایان مذاکرات وین، امیدها برای ازسرگیری مذاکرات رو به ناامیدی گذاشته و دنیا با توافق کم‌جانی مواجه است که هیچ‌کس نمی‌خواهد مرگ آن را اعلام کند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که زمانی خوش‌بین بود می‌تواند این توافق بین‌المللی را احیا کند اما اکنون عدم احیای این توافق حداقل تا قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در شش ماه آینده را یکی از گزینه‌های احتمالی می‌داند. بایدن از آن نگران است که جمهوری خواهان هرگونه توافق با ایران را به منزله تسلیم شدن وی در برابر ایران نزد افکار عمومی آمریکا به نمایش بگذارند.

در شرایطی که مذاکرات متوقف مانده است دیپلمات‌ها تمدید حالت برزخی کنونی را برای جلوگیری از به وخامت کشیدن اوضاع، ضروری می‌دانند.

طرف‌های اروپایی در شرایط حاضر تمایلی برای اعلام مرگ برجام ندارند چراکه با این کار نفت بیشتری از بازار حذف خواهد شد و این در شرایطی است که قیمت‌های فزاینده انرژی روند احیای اقتصاد جهان را تهدید می‌کند و دنیا بیش از هر زمان دیگر به نفت نیاز دارد.

بر اساس نوشته بلومبرگ پایان دادن به برجام و تشدید تحریم‌ها همچنین مسلماً با واکنش تهران مواجه می‌شود و با حملات موش و گربه‌ای به خطوط کشتیرانی و تاسیسات تولید انرژی در منطقه خاورمیانه می‌شویم.

این گزارش افزود: تاجران نفتی که پیش‌بینی کرده بودند توافق هسته‌ای نفت ایران را به بازار جهانی برمی‌گرداند دیگر روی این مسئله حساب نمی‌کنند.

یک مقام آمریکایی گفت هنوز زود است بگوییم توافق هسته‌ای با ایران پایان یافته است اما کارها در مسیر درست پیش نمی‌رود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: