آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 23 اردیبهشت ماه 1401 = 13-05 2022

بیانیه گروه ۷ در محکومیت فشار طالبان بر زنان افغانستان

وزرای خارجه هفت کشور صنعتی با صدور بیانیه‌ای، اعمال محدودیت‌های فزاینده طالبان بر زنان افغانستان را محکوم کردند. نماینده ویژه آمریکا در امور زنان افغانستان می‌گوید که طالبان عملا به زنان اعلام جنگ کرده است.

هفت کشور صنعتی (جی ۷) روز پنج‌شنبه (۱۲ مه) در بیانیه‌ای مشترک از طالبان خواستند ''فورا اقدام‌های لازم را برای رفع محدودیت‌ها علیه زنان و دختران در افغانستان انجام دهند''.

وزرای خارجه آلمان، بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده و ژاپن در این بیانیه تاکید کرده‌اند: «ما محدودیت‌های فزاینده‌ای را که قویا مانع مشارکت کامل، برابر و واقعی نیمی از جمعیت کشور در جامعه می‌شود، محکوم می‌کنیم.»

بیانیه همچنین هشدار می‌دهد که طالبان با نقض حقوق زنان و دختران افغانستان، این کشور را ''بیش از پیش در جامعه جهانی منزوی می‌سازد''.

وزیران خارجه "جی‌ ۷" از طالبان خواستند برای برداشتن همه محدودیت‌ها و احترام به حقوق بشر زنان افغانستان، گام‌های فوری بردارد و افزوده‌اند: «آموزش و پرورش، زندگی عمومی، آزادی نقل مکان و آزادی بیان برای صلح بلندمدت، ثبات و توسعه کشور بسیار حیاتی است.»

''اعلام جنگ طالبان به زنان افغانستان''

رینا امیری، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور زنان افغانستان نیز روز جمعه ۱۳ مه، در گفت‌وگو با بخش انگلیسی دویچه وله، محدودیت‌های طالبان بر زنان افغان را ''فزاینده و سیستماتیک'' توصیف کرد و گفت: «طالبان به زنان اعلان جنگ کرده است.»

رینا امیری با اشاره به اینکه طالبان خواستار روابط اقتصادی و دیپلماتیک عادی با جامعه جهانی است، تصریح کرد: «همه اینها منوط به کاری است که آنها در رابطه با زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان انجام می‌دهند.»

او افزود تا زمانی که نیمی از مردم افغانستان از حقوق خود محروم هستند، طالبان نمی‌تواند از فرار مغزها جلوگیری کند؛ صلح را برقرار سازد و افغانستان را از لحاظ اقتصادی به کشوری قابل زندگی تبدیل کند.

مقاومت زنان افغان در مقابل محدودیت‌های بیشتر

زنان افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان در این کشور، با محدودیت‌‌های فراوانی مواجه شده‌اند. این در حالی است که پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان و قدرت گرفتن دوبارە طالبان، این گروه اسلامگرا متعهد شد قوانین سختگیرانه‌ای را در دوران حکومت قبلی خود اجرا می‌کرد، دوباره بر زنان اعمال نکند.

با این حال، طی نه ماه گذشته، بیشتر محدودیت‌ها دوباره اعمال شده‌اند؛ از جمله در زمینه محرومیت زنان از کار و تحصیل.

در یکی از تازه‌ترین محدودیت‌ها، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به زنان افغانستان دستور داد کە برقع بگذارند و در اماکن عمومی، به جز چشم‌ها تمام صورت و بدن خود را بپوشانند.

این فرمان کە جزو سخت‌ترین قوانین طالبان از زمان بازگشت دوبارە به قدرت محسوب می‌شود، به تمامی ادارات و نهادهای فعال در افغانستان ابلاغ شدە است.

با این حال، جامعه و بویژه زنان افغان تاکنون به شکل‌های مختلفی اعتراض خود را نسبت به این محدودیت‌های فزاینده ابراز کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله، در یکی از آخرین موارد، شماری از فعالان زن افغانستان روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت در کابل به تظاهرت پرداختند. آنها با شعارهایی چون "زنان افغانستان در گرو طالبان"، "زن‌ستیزی برنامه است، لباس یک بهانه است"، "عدالت، عدالت، خسته‌ایم از اسارت، مرگ بر این جهالت"، علیه دستور جدید طالبان برای اجباری شدن پوشش صورت زنان افغان در انظار عمومی و تشدید محدودیت‌ها و تبعیض و سرکوب زنان در این کشور اعتراض کردند.

معترضان خواستار لغو این دستور، اجازه کار و آزادی‌های اجتماعی برای زنان شدند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: