آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه 1401 = 16-05 2022

کشتی‌های جنگی روسیه؛ متهم مرگ دلفین‌های دریای سیاه

در پی یافت شدن لاشه بیش از یکصد دلفین در سواحل دریای سیاه در ترکیه طی سه ماه اخیر، زیست‌شناسان دریایی نسبت به عواقب حضور نظامی کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی روسی در این ناحیه هشدار داده‌اند.

در حالی که علت مرگ مرموز این تعداد دلفین‌ها نامعلوم مانده است، محققان گمان می‌کنند که محرک این پدیده سونار یا آلودگی صوتی ناشی از ارسال امواج مسیریابی دریایی نظامی در شمال این ناحیه باشد. با شروع جنگ روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، فعالیت نظامی مسکو در دریای سیاه به بالاترین حد خود رسیده است.

اوغور اوزاندیکچی، محقق ارشد حیات دریایی در دانشگاه سینوپ ترکیه، می‌گوید: «از فوریه امسال بدین سو بیش از یکصد لاشه دلفین در سواحل ترکیه پیدا شده‌ است که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته عدد بالایی را تشکیل می‌دهد. همچنین اخیراً در دیگر کشورهایی که خط ساحلی مشترک دارند، دلفین‌هایی دیده شده‌اند که به‌طور غیرعادی رفتار می‌کنند.»

پاول گلدین، زیست‌شناس دریایی و متخصص دلفین‌ها در موسسه جانورشناسی اشمالهاوزن در اوکراین، می‌گوید: «سونار با فرکانس پایین کشتی‌های جنگی و زیردریایی ها به طور مستقیم با پژواک دلفین ها تداخل می‌کند. بر اثر این اتفاق، دلفین‌ها توان ناوبری حرکتی را از دست می‌دهند و نمی‌توانند طعمه را شناسایی کنند بنابراین گرسنه می‌مانند. آن‌ها همچنین می‌توانند بر اثر این تداخل امواج گیج شده و دچار وحشت شوند و به طور تصادفی به سمت صخره‌ها یا ساحل شنا کنند.»

همزمان کارشناسان هشدار داده‌اند که آلودگی صوتی ایجاد شده توسط کشتی‌ها و زیردریایی‌های جنگی همچنین می‌تواند باعث بروز اختلال در جمعیت ماهی‌ها شود و مهاجرت آن‌ها به نواحی دوردست را در پی داشته باشد. این امر اکوسیستم محلی را مختل می کند و مرگ ناگهانی دلفین‌ها را، که در بالای زنجیره غذایی دریای سیاه قرار دارند، موجب می‌شود.

یورونیوز



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: