آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه 1401 = 16-05 2022

بازداشت دو ایرانی توسط طالبان؛ گزارشگر ویژه در کابل

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان در سفری به افغانستان، وضعیت حقوق بشری زیر اداره طالبان در این کشور را بررسی می‌کند. این سفر آقای بنت پس از نقض موارد زیاد حقوق بشری توسط طالبان، انجام شده است.

پس از ٨‬ ماه از سقوط افغانستان به دست طالبان و عقب‌گرد افغانستان در امور حقوق بشری، سازمان ملل، گزارشگر ویژه خود را به افغانستان فرستاده تا وضعیت حقوق بشری را از نزدیک بررسی کند.

این نخستین سفر ریچارد بنت به افغانستان است که به گفته شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از تاریخ ١٥ مه آغاز و تا تاریخ ٢٦‬ مه دوام خواهد داشت.

قرار است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان، با مقام‌های طالبان دیدار کند و نیز در مورد اجرای تعهدات افغانستان در چارچوب اسنادهای بین‌المللی حقوق بشر گفتگو کند.

بازدید میدانی برای جمع‌آوری اطلاعات دست اول نیز بخشی از ماموریت دیگر این مقام سازمان ملل به افغانستان است.

بازداشت دو پناهنده سیاسی ایرانی توسط طالبان

طالبان دو پناهنده سیاسی ایرانی را که از چند سال به این سو در افغانستان به سر میبردند، شب هنگام بازداشت کرده و به مکان نا معلوم انتقال داده اند. به گفتۀ منابع آگاه، طالبان برای "خوش‌خدمتی" به جمهوری اسلامی ایران به چنین اعمالی دست می‌زنند.

دو پناهنده سیاسی ایران، به نام های کمال خاکی و محمد مهدی همایون زارعان حوالی ساعت هشت شب شبنه، ۲۴ ثور/اردیبهشت به وقت کابل، از سوی نیروهای طالبان بازداشت شدند.

نام همایون زارعان قبلاً به عنوان پناهنده شنیده شده بود. وی که در دانشگاه‌های اصفهان و تهران نوازندگی دوتار آموزش می‌داد، حدود نه سال قبل به افغانستان رفته بود. اما هیچ نوع اطلاعی از فرد موسوم به کمال خاکی در دست نیست.

اعضای خانواده این دو پناهنده سیاسی به رسانه ها گفته‌اند که آنها در منطقه کارته نو، مربوط حوزه هفدهم پلیس کابل زندگی میکردند و ۲۰ سرباز طالبان با لباس نظامی به خانه آنها یورش آورده و این دو تن را به خود بردند.

منابع گفته اند که نیروهای طالبان که ظاهرا اعضای قطعات (گروه‌های) امنیتی بودند با این دو پناهنده ایرانی مثل مجرمان رفتار کرده و پس از بازداشت، چشم ها و دست های آنها را بسته‌اند.

یک منبع بدون ذکر نام خویش به رسانه های محلی افغانستان گفته است: "طالبان پس از بازرسی خانه های این دو پناهنده، هیچ سند و شواهد جرمی در مورد اینها پیدا نکرده اند... آنان از سوی سازمان ملل نیز دارای مدرک پناهندگی هستند، با این وجود طالبان این دو تن را با خود بردند".

این دو پناهنده ایرانی، بر اساس قوانین افغانستان اجازه کار نداشتند. تاکنون طالبان در مورد سرنوشت و علت بازداشت آنان توضیحی نداده‌اند.

رادیو فرانسه



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: