آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 26 اردیبهشت ماه 1401 = 16-05 2022

فرانسه: افراطی های حاکم بر ایران مانع توافق برجام هستند

یک روزنامۀ عرب زبان به نقل از منابع دیپلماتیک در فرانسه نوشت که گروه های افراطی در قدرت در ایران مخالف هرگونه توافق با غرب هستند

به گزارش رادیو فرانسه، وزنامه "الشرق الاوسط" در شماره امروز خود به نقل از منابع دیپلماتیک در فرانسه نوشت که گروه های افراطی در قدرت در ایران مخالف هرگونه توافق با غرب هستند زیرا نگرانند که هر گونه توافق با آمریکا و غرب به پویش و گشایشی منجر شود که نهایتاً کنترل اوضاع را از دست آنان خارج خواهد کرد.

الشرق الاوسط نوشته است که سه روز پس از بازگشت انریکه مورا از تهران و ابراز خوش بینی جوزپ بورل نسبت به ازسرگیری مذاکرات هنوز هیچ نشانه و خبری دربارۀ دلایل این خوش بینی اعلام نشده و هیچ تاریخی نیز برای ازسرگیری گفتگوها تعیین نشده است.

"الشرق الاوسط" افزوده است که خوش بینی جوزپ بورل، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، با تلقی سه کشور اروپایی امضاءکنندۀ برجام سازگار نیست.

این روزنامۀ سپس افزوده است که یک مقام ارشد سیاست خارجی فرانسه در ملاقات با جمع محدودی از خبرنگاران موضعی خلاف خوش بینی جوزپ بورل دربارۀ آیندۀ مذاکرات با ایران ارائه داد.

به گمان پاریس دستیابی به توافق پویش و گشایش تازه ای برای عادی شدن مناسبات تدریجی ایران و جهان خارج ایجاد می کند و این پویش کل مناسبات سیاسی و اجتماعی داخل ایران را دچار تغییر خواهد کرد و همین احتمال تغییر، امروز افراطی ترین گروه های صاحب قدرت در این کشور را نگران کرده است. این گروه ها که سخت نگرانند که کنترل امور از دست شان خارج شود حاضر نیستند مخاطرات یک چنین توافقی با یک چنین نتیجه‌ای را بپذیرند. منابع دیپلماتیک در پاریس می گویند، رفع تحریم ها به زیان همین گروه های افراطی مسلط بر قدرت در ایران است.

این گروه ها نگرانند که رفع تحریم ها و بازگشت دلارهای نفتی به کشور و پاسخگویی به مطالبات اقتصادی معترضان در ایران می تواند نتیجۀ معکوس به بار آورد. افزون بر این، به نوشتۀ الشرق الاوسط، گروه های افراطی در قدرت در ایران امروز از وضعیت ناشی از تحریم ها نیز سود می برند و در نتیجه دلیلی نمی بینند که آن را تغییر بدهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: