آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 30 اردیبهشت ماه 1401 = 20-05 2022

درخواست فعال دربند داخلی از بایدن برای اعمال فشار حداکثری

نرگس محمدی خواستار فشار بر جمهوری اسلامی همچون حکومت «متجاوز» روسیه شد

نرگس محمدی، فعال زندانی حقوق بشر، با اعلام حمایت از اعتصابات و اعتراضات مردمی ایران از مجامع جهانی و نهادهای حقوق بشری خواست که جمهوری اسلامی را چون حکومت «متجاوز» روسیه تحت فشار قرار دهند و «کشتار مردم در خیابان‌ها» را محکوم کنند.

خانم محمدی که از ۲۳ فروردین‌ماه با «یورش» ماموران امنیتی به منزلش به زندان بازگردانده شده تاکید کرد که جمهوری اسلامی با رفتار «خشونت‌آمیز» و «سرکوب‌گرانه» خود، در وضعیتی بدتر از حکومت «متجاوز» به سایر ملت‌ها قرار می‌گیرد.

این فعال مدنی و حقوق بشری همچنین از مردم خواست تا با تداوم «حضور در خیابان‌ و راه‌اندازی نافرمانی‌های مدنی جمعی» خانواده‌های کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان و زندانیان را تنها نگذارند.

او در پیامی از داخل زندان که در اختیار رادیوفردا قرار گرفته است، علت اصلی فقر و گرانی در ایران را «نتیجه چپاول‌گری و فساد گسترده سیستماتیکِ» جمهوری اسلامی دانست.

به گفته این فعال حقوق بشر، شرایط فلاکت‌بار کنونی حاکم بر کشور را «حکومتی استبدادی» رقم زده است که «راه و امکان تحرک اجتماعی سیاسی و اقتصادی را مسدود و فعالیت‌های مدنی را سرکوب کرده است».

سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران یادآور شد: «اعتراضات و حضور مردم در خیابان‌ها، حق قانونی» ایرانیان است و جمهوری اسلامی به دلیل نقض این حق، حکومتی «متعرض به حقوق اساسی و سلب‌نشدنی ملت خود است».

به دنبال اعتصابات کارگران و تجمعات متعدد معلمان سراسر ایران، اعتراضات خیابانی نیز بار دیگر از نیمه اردیبهشت امسال در پی اعلام رسمی گران شدن نان و سهمیه‌بندی آن و افزایش چندبرابری قیمت مواد غذایی آغاز شد.

جرقه این تجمعات اعتراضی ابتدا در شماری از شهرهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری زده شد و سپس به استان‌های دیگر از جمله اصفهان و یزد گسترش یافت.

دیدبان حقوق بشر روز جمعه، ۳۰ اردیبهشت، هشدار داد که جمهوری اسلامی بار دیگر در دو هفته گذشته با بازداشت ده‌ها تن از جمله شماری از فعالان سرشناس صنفی و مدنی و استفاده از نیروی قهری به‌ویژه سلاح‌های مرگبار در ده‌ها شهر کوچک، سعی در سرکوب و ساکت کردن مخالفان و جنبش‌های مردمی در ایران دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: