آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 31 اردیبهشت ماه 1401 = 21-05 2022

آمریکایی‌ها در پی برجامِ ۲۰۲۲، ۲۰۲۳، یا ۲۰۲۴ هستند!

آمریکایی‌ها در پی برجامِ ۲۰۲۲، ۲۰۲۳، یا ۲۰۲۴ هستند. دولت بایدن نه تنها یک نصفه تحریم ها که در دوران ترامپ و در قالب کارزار فشارحداکثری علیه کشورمان تحمیل شد را کنار نگذاشته، بلکه حتی بر شدت تحریم‌ها نیز تدریجا افزوده است»

"امیرعلی ابوالفتح"، کارشناس سیاست خارجی می گوید: آمریکا علاقه‌ای به احیای نسخه سال ۲۰۱۵ توافق برجام ندارد. متاسفانه من به شخصه چندان به این روند خوش بین نیستم. دلیل اصلی این عدم خوش بینی نیز این است که به عقیده من در شرایط فعلی، مشکل در تهران نیست. بحث بر سر این است که در آمریکا، هم دولت این کشور بپذیرد که تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند و هم کنگره متعهد شود که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع نکند و هم جمهوری‌خواهان آمریکایی بپذیرند که توافق احتمالی آتی را از بین نبرند. مسائلی که البته هیچ چشم اندازی از تحقق آن‌ها در واشینگتن به چشم نمی‌خورد.

حقیقت امر این است که آمریکایی‌ها در پی برجامِ ۲۰۲۲، ۲۰۲۳، یا ۲۰۲۴ هستند. برجامی که هم مساله هسته‌ای را مورد توجه قرار دهد و به آن بپردازد و هم مساله موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران. اکنون مساله سپاه پاسداران و ضرورت خارج شدن نام آن از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، با این هدف به طور خاص در روند مذاکرات از سوی طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا برجسته شده، زیرا هدف آن‌ها این بوده که ایران تحت فشار قرار گیرد و به نوعی برجام موشکی و منطقه‌ای را نیز بپذیرد.

در همین چهارچوب بود که آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر ایران خواسته‌های فرابرجامی دارد (از دیدِ آن‌ها اصرار ایران بر خارج شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا یک خواسته فرابرجامی است)، باید به نگرانی‌های فرابرجامی ما نیز توجه داشته باشد. در این نقطه باید پرسید که نگرانی‌های فرابرجامی آمریکا چیست؟ مساله توان موشکی ایران، و همچنین قدرت و نفوذ منطقه‌ای این کشور (البته که آمریکا به طور خاص در بحث‌های حقوق بشر و دموکراسی نیز با ایران چالش‌هایی را دارد).

از این منظر، آمریکایی‌ها می‌خواهند که برجام دوباره جان بگیرد با این حال، نَه آن برجامی که در سال ۲۰۱۵ میلادی بوده و عملا در این چهارچوب شاهدیم که هیچ نرمشی را نیز از خود نشان نمی‌دهند. باید توجه داشته باشیم که آمریکایی‌ها ۱۵۰۰ الی ۱۶۰۰ تحریم علیه ایران دارند که حتی حاضر نشده اند یک نصفه تحریم را نیز علیه ایران تغییر دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: