آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 خرداد ماه 1401 = 09-06 2022

ایران؛ در ماه اعتراضات، بالاترین میزان اعدام ثبت شد

ایران: در ماه اعتراضات، بالاترین میزان اعدام ماهانه در پنج سال گذشته ثبت شد

سازمان حقوق بشر ایران؛ مقام‌های جمهوری اسلامی در پنج ماه نخست سال میلادی ۲۰۲۲ دست کم ۱۶۸ تن را اعدام کرده‌اند. طبق آمارهای سازمان حقوق بشر ایران، این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از یک‌ونیم برابر افزایش داشته است.

از سوی دیگر، گزارشی که پیش روی شماست، نشان می‌دهد که در ماه مه سال ۲۰۲۲ (همزمان با آغاز اعتراضات اردیبهشت امسال) بالاترین نرخ اعدام ماهانه از سال ۲۰۱۸ تا کنون ثبت شده است. زندانیان بلوچ بیش از ۲۵ درصد از اعدام‌های این سال را تشکیل می‌دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «اعدام مهمترین ابزار سیاسی حکومت برای سرکوب و ارعاب جامعه است. اقشار ضعیف جامعه، قربانیان کم‌هزینه این اعدام هستند. مردم و جامعه جهانی می‌توانند با بالا بردن هزینه سیاسی از این اعدام‌ها جلوگیری کنند.»

آمارهای جمع آوری شده توسط نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۶۸ زندانی اعدام شده‌اند. این آمار در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۱۰ اعدام بود.

از میان ۱۶۸ تن که در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ اعدام شدند، اتهام ۹۲ تن (از جمله ۴ زن) قتل عمد بود
۷۰ تن (از جمله یک زن) با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر اعدام شدند
۴ تن به اتهام محاربه اعدام شدند
۲ تن به اتهام تجاوز به عنف اعدام شدند
۹۰ درصد از اعدام‌ها از سوی مقام‌های رسمی یا رسانه‌های داخل کشور اعلام نشدند
هیچ‌کدام از اعدام‌های مربوط به مواد مخدر اعلام نشده‌اند
۲۵ درصد از اعدام‌شدگان شهروندان بلوچ بودند

از زمان آغاز اعتراضات اردیبهشت ۱۴۰۱، آمار اعدام‌ها ناگهان بالا رفت. هر چند اتهام اعدام‌شدگان سیاسی نبود، لیکن بررسی روند اعدام‌ها نشان می‌دهد که رویدادهای سیاسی بر میزان اعدام‌ها در ایران اثر مستقیم دارند. برای مثال، در آستانه انتخابات که به رای مردم نیاز است، اعدام‌ها کاهش می‌یابند و پس از آن بالا می‌روند. یا در زمانی که مقام‌های حکومتی از بروز اعتراض نگرانند، آمار اعدام‌ها جهت ارعاب جامعه، بالا می‌رود.

در بین اعدام شدگان پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲، دو تن که احتمالا کودک-مجرم بودند و همچنین ۴۲ تن از شهروندان بلوچ دیده می‌شوند. در ماه مه این سال که برخی از شهرهای ایران شاهد اعتراضات گسترده مردمی بود، تعداد ۵۴ زندانی اعدام شدند. این درحالی است که در ماه مه سال ۲۰۲۱ تعداد ۱۰ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده بودند.

از میان اعدام شدگان سال ۲۰۲۲، تعداد ۷۰ تن با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند. این تعداد بیش از ۹۲ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. این دومین سال پیاپی است که افزایش شدید اعدام زندانیان «مواد مخدر» به ثبت می‌رسد. سال میلادی ۲۰۲۱ نسبت به سه سال پیش از آن، رشد پنج برابری در اعدام‌های مواد مخدر به ثبت رسیده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: