آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 خرداد ماه 1401 = 09-06 2022

روایتی از فضای شدید امنیتی حاکم بر دانشگاه‌های ایران

سایت امتداد نوشت: در طول هفته گذشته، ماجرای تهدید اعضای انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی از سوی معاونت فرهنگی این دانشگاه خبرساز شده بود که احضار سه عضو این انجمن نیز بر این مسئله دامن زده است.

علیرضا کاظمی‌مقدم، فعال دانشجویی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این مسئله و فضای کنونی حاکم بر دانشگاه، اظهار داشت: بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تغییر در کادر ریاست دانشگاه علامه را هم شاهد بودیم و شرایط برای تشکل‌ها و فعالیت آن‌ها بیش از گذشته، سخت‌تر شد. این شرایط به سمت و سویی رفت که عملا، همکاری از سوی دانشگاه با فعالیت انجمن صورت نمی‌گرفت. ما در سال 99 برای انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش درخواست انتخابات داده بودیم که آقایان مسئول در دانشگاه به این درخواست، پاسخی نمی‌دادند. به همین دلیل هم، انتخابات ما حتی در سال 1400 به تعویق افتاد و ظاهرا، بهانه آقایان برای این عدم پاسخگویی، شرایط کرونایی بود.

دانشجویان، تنها با حضور و تحصن در دفتر رئیس دانشگاه امکان گفتگو پیدا می‌کنند
با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها به صورت حضوری، ما تصمیم گرفتیم که تشکل‌های دانشجویی، به ویژه انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش را مجددا در دانشگاه علامه احیا کنیم که باز هم با مخالفت مسئولین روبرو شدیم. رئیس دانشگاه در حال حاضر به ندرت پاسخگو بوده و دانشجویان، تنها با حضور در دفتر ایشان و تحصن، امکان گفتگو پیدا می‌کنند. همین‌طور، معاون فرهنگی دانشگاه نیز موقعیت مشابهی داشته و ایشان اکثرا در دانشگاه حضور هم ندارند و ما باز هم با سختی فراوان با این مسئول ملاقات می‌کنیم. اتفاقی که در این دوران برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه، برجسته شده، این است که ما با تحصن موفق به دیدار با معاونت فرهنگی شده و درخواست احیای تشکل خود را مطرح کردیم. معاون فرهنگی دانشگاه معتقد بود که بر اساس قانون، این امر ممکن نبوده و نمی‌دانم که بر اساس کدام قوانین، اساسنامه ما را هم قبول نکرد. اعتقاد او بر این بود که انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش، امکان احیا نداشته و باید منحل شود!

معاون فرهنگی دانشگاه گفت که من می‌گویم که این انجمن منحل است و اگر بخواهم، می‌توانم شما را اخراج کنم!
در نهایت هم که نتوانست که موضع خود را بر اساس قانون ثابت کند، صراحتا گفت که من می‌گویم که این انجمن منحل است و اگر بخواهم، می‌توانم شما را اخراج کنم! او همینطور باز هم گفت که از نظر من، شما دانشجو نیستید! وقتی هم بنا داشت که به اساسنامه انجمن اشاره کرده و دلایل خود برای منحل بودن تشکل را مطرح کند، سخن خود را با این اتهام و تهمت آغاز کرد که شما، التزام به اسلام ندارید! ما در همان جلسه از او خواستیم که این حرف خود را اثبات کند که در این مورد هم موفق نبود و عملا در جایگاه اثبات این ادعا نیز قرار نداشت.

از نهادهای امنیتی با دانشجویان و حتی خانواده‌های آن‌ها تماس گرفته می‌شود
به طور کلی، ایشان هرگونه انگ و اتهامی را که دلش خواسته، متوجه دانشجویان کرده و از هرگونه همکاری با انجمن نیز امتناع می‌کند. از دو سال گذشته تا کنون هم، سرکوب دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی، روز به روز بیشتر شده است. به گونه‌ای که از نهادهای امنیتی با دانشجویان و حتی خانواده‌های آن‌ها تماس گرفته می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز در خبرها آمده، معاون فرهنگی دانشگاه در جلسه‌ای که در اردیبهشت‌ماه با انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش داشت به صراحت اعلام کرد که من با افتخار، امنیتی هستم و اگر لازم باشد، هر کاری انجام می‌دهم!

عزاداری دانشجویان برای جان باختگان فاجعه متروپل آبادان با برخورد شدید دانشگاه همراه بود
در هفته گذشته نیز، سه نفر از اعضای انجمن به کمیته انضباطی احضار شده‌اند و امروز هم از نهادهای امنیتی بیرون از دانشگاه با دانشجویان تماس گرفته‌اند. حتی در همین فقره اخیر، عزاداری دانشجویان برای جان باختگان فاجعه متروپل آبادان با برخورد شدید دانشگاه همراه بود. هر روز هم با یک تماس جدید، احضار جدید و برخورد جدید با دانشجویان مواجه هستیم و به نظر می‌رسد که متاسفانه، این روند ادامه خواهد داشت. سرکوب دانشگاه در وهله گذشته شدت گرفته و هرگونه فعالیت دانشجویی با برخورد و مخالفت دانشگاه همراه می‌شود.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: