آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 خرداد ماه 1401 = 13-06 2022

رسانه های آمریکایی که از صف موافقان برجام خارج شدند

جوّ رسانه ای آمریکا روز به روز تیره تر شده و رسانه های داخل این کشور بیشتر از گذشته از برجام و توافق با ایران دور می شوند.

سایت داخلی خبر فوری نوشت: برخی سیاستمداران همیشه موافق برجام و برخی همیشه مخالف آن بودند. اما تعداد زیادی طیف خاکستری در بین این دو وجود دارند که هر روز بیشتر از دیروز از گروه طرفداران برجام جدا شده و به صف مخالفان آن می پیوندند. این حالت در بین رسانه های آمریکایی نیز وجود دارد.

برخی رسانه ها چون «فاکس نیوز» به علت تمایلات جمهوری خواهانه همیشه مخالف برجام بوده اند. برخی دیگر همچون نیویورک تایمز، همواره نگاهی اعتدالی به موضوع برجام داشته اند. اما برخی رسانه هایی که تا دیروز موافق برجام بوده و منتقد شدید ترامپ بودند و از او به خاطر نقض یک طرفه توافق هسته ای انتقاد می کردند حالا نگاه همدلانه به ایران را از دست داده اند و حتی مخالف مذاکرات احیاء برجام توسط جو بایدن شده اند.

به عنوان مثال، شورای سردبیری روزنامه «وال استریت ژورنال» که در زمان ترامپ، منتقد شدید او و سیاست هایش در قبال برجام بود، در یادداشتی تند علیه مواضع دولت دموکرات جو بایدن، به این دولت درباره حصول توافق ضعیف با ایران هشدار داد.

پایگاه «د هیل»، که در زمان ترامپ انتقادات زیادی را به رئیس جمهور آمریکا وارد می ساخت نیز حالا مقالات زیادی علیه بایدن، برجام و توافق هسته ای با ایران می نویسد.

با صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران تعداد رسانه های منتقد برجام نیز افزایش یافته است. حالا بسیاری از رسانه های آمریکایی متعلق به طیف خاکستری به صف منتقدان برجام پیوسته اند که در این میان نام «سی ان ان» از همه بزرگتر و برجسته تر دیده می شود.

این شبکه آمریکایی وابسته به حزب دموکرات آمریکا به جو بایدن هشدار داد گزینه‌های این کشور در قبال برنامه هسته‌ای ایران تمام شده است. سی‌ان‌ان در این رابطه نوشت: «تنش‌های ادامه‌دار کهنه بر سر توانمندی‌های هسته‌ای ایران شاید طی هفته جاری به یک نقطه بدون بازگشت رسیده باشد؛ موضوعی که خاورمیانه را وارد موقعیتی ناشناخته و خطرناک کند».

در ادامه گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها، به اقدامات جبرانی ایران در قبال فشارهای آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام علیه برنامه هسته‌ای ایران و سیاسی کاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره شده و درباره قطع دوربین‌های این نهاد در ایران جنجال بپا کرده است.

این رسانه آمریکایی ادعا کرد: «سرعت گرفتن برنامه هسته‌ای ایران در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین این کشور و آمریکا صورت می‌گیرد. مذاکرات برجام به دلیل افزایش فشار تهران برای حذف سپاه پاسداران این کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است. این باور وجود دارد که این موضوع آخرین نقطه بن بست در مذاکرات نزدیک به یک سال و نیم بین دو کشور (درباره احیای برجام) باشد. هر دو طرف (ایران و آمریکا) تاکنون به دلیل فشارهای سیاسی داخلی در کشورهای متبوع خود از تسلیم شدن در زمینه این موضوع خودداری کرده‌اند.»

بنابراین، به نظر می رسد که رسانه های متعلق به طیف خاکستری و غالبا دموکرات آمریکا در حال تبدیل شدن به منتقد برجام شده و جوّ رسانه ای این کشور نیز همانند جوّ سیاسی اش روز به روز تیره تر شده و بیشتر از گذشته از برجام و توافق هسته ای دور می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: