آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 25 خرداد ماه 1401 = 15-06 2022

هشدار سازمان ملل: سرکوب خشن جامعه مدنی در ایران

به موازات تظاهرات معلمان و سایر گروه‌های جامعۀ مدنی ایران، جمهوری اسلامی بر اعمال فشار و استفاده از خشونت افزوده و کار را به جایی رسانده که هر نوع فعالیت اجتماعی با محدودیت‌های شدید مواجه شده است. طی یک ماه و نیم گذشته، پنج نفر در تظاهرات و اعتراضات کشته شده‌اند.

گروهی از کارشناسان مستقل سازمان ملل روز چهارشنبه درباره سرکوب خشن جامعه مدنی در ایران از جمله فعالان کارگری و معلمان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

این گروه بیانیه‌ای منتشر کردند تا در مورد افزایش "بازداشت‌های خودسرانۀ معلمان، مدافعان حقوق کار، رهبران اتحادیه‌ها، وکلا و فعالان حقوق بشر و سایر حوزه‌های جامعۀ مدنی" هشدار دهند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران یکی از امضا‌کنندگان این بیانیه است.

در بیانیه آمده است که تاکنون ٨٠ معلم ایرانی بازداشت یا احضار شده‌اند. این کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که به طور کلی "دامنۀ فعالیت جامعۀ مدنی و انجمن‌های مستقل به شکلی باورنکردنی محدود شده است".

این بیانیه همچنین می‌گوید که در تظاهرات و اعتراضات پراکنده‌ای که از حدود یک ماه و نیم قبل در ایران جریان داشته و اساساً به خاطر نارضایتی از گرانی و مشکلات معیشتی بوده، ۵ نفر کشته شده‌اند. کارشناسان سازمان ملل "استفادۀ افراطی از زور" توسط نیروهای انتظامی و امنیتی را گوشزد می‌کنند و خواهان مسئولیت‌پذیری، مجازات مسببان و پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی هیچگاه از کشته شدن کسی در تظاهرات سخن نگفته‌اند. رادیو فرانسه



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: