آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 خرداد ماه 1401 = 18-06 2022

نویسنده، مترجم و پژوهشگر به زندان اوین منتقل شد

خبرگزاری هرانا – مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر، امروز شنبه ۲۸ خردادماه، جهت تحمل دوران محکومیت ۶ ماه حبس خود به زندان اوین منتقل شد. او پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. ۲ سال و ۶ ماه از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۸خرداد ۱۴۰۱، مهدی سلیمی، نویسنده، مترجم و پژوهشگر، جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد.

آقای سلیمی، در تیرماه ۱۴۰۰، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به ۳ سال حبس تعزیری و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۳ سال حبس در خصوص او قابل اجرا بود که ۲ سال و ۶ ماه از این محکومیت به مدت ۵ سال به حالت تعلیق در آمده است.
آقای سلیمی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی موظف به کسب مجوز از مقام قضایی به منظور مسافرت خارج از کشور در ایام تعلیق، ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و ثبت حضور در قطعه شهدای بهشت زهرا به صورت ماهانه یک پنج شنبه (ساعت ۱۸ الی ۱۹) با هماهنگی اداره گلزار شهدای بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران تحت نظارت آن بنیاد و الزام به تحصیل و یادگیری مباحث سبک زندگی انسانی و کنترل هیجان به مدت ۲۴ ساعت در موسسه روانشناسی ماوای قم و نگارش پژوهشنامه‌ای در ۱۲۰ صفحه به صورت دستنویس با محوریت تحیل روان بر نواندیشی دینی و جریان فکری واگرا با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران محکوم شده است.

مصادیق اتهامات مطروحه علیه او ترجمه برخی تالیفات و کتب و همچنین نوشتار مقالاتی از جمله در «باب نظریه های تئوریک در مورد مطالعات جنسیتی» بوده است.

مهدی سلیمی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل مادر خود در شهرستان اهر بازداشت شد. او ابتدا با خودروی ماموران وزارت اطلاعات به تبریز منتقل شد و نهایتا از آنجا با هواپیما به تهران منتقل شد. آقای سلیمی عصر همان روز طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد.

وی در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۹ پس از ۱۵ روز نگهداری در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، طی تماسی با خانواده‌اش از انتقال خود به سلولی چند نفره خبر داد. آقای سلیمی در تاریخ ۱ مردادماه ۹۹ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۴ این زندان منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۷ مردادماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

پیشتر آقای سلیمی در خصوص بخش نخست پرونده خود به “فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق مردم به فساد و فحشا و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و در بخش دوم پرونده به “توهین به مقدسات” متهم شده است و شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ترتیب قرار وثیقه ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیون تومانی در خصوص او صادر کرده بود.

مهدی سلیمی، متولد ۱۳۶۳ در تبریز دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه یزد و شهروند ساکن تهران است. آقای سلیمی پیشتر مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و پیش از آن نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بوده است.

کتاب “خشونت نظری” (مجموعه مقالاتی در باب هنر و زیبایی شناسی انتقادی) از آثار آقای سلیمی نخستین‌بار بار در سال ۱۳۹۵ توسط نشر آزاد ایران در سوئد منتشر شد و سپس نسخه‌ی دیجیتالی آن با همکاری سایت “مایندموتور” روی وب قرار داده شد. داستان بلند “سوگ سیاوشان” کتاب دیگر آقای سلیمی است که سال ۹۸ منتشر شده است. مهدی سلیمی همچنین مترجم کتاب‌های «اخته کردن یا گردن زنی» اثر الن سیکسو و کتاب «امر واقع لاکانی» اثر اسلاوی ژیژک است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: