آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 29 خرداد ماه 1401 = 19-06 2022

۷ طرح انتقال آب کارون منشاء آلودگی هوا در خوزستان

آلودگی هوا در خوزستان تنها در سال ۹۶ نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار خسارت به همراه داشته است

از روز جمعه ۲۷ خردادماه دود غلیظی سطح شهر اهواز و بیشتر نواحی غربی استان خوزستان را پوشاند. آلودگی هوا در این مناطق بسیار بالاتر از حد مجاز بوده است به گفته مقامات حکومتی این دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم در عراق است. به گفته کارشناسان محیط زیست خسارت‌های آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار تنها در سال ۹۶ نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که کانون گرد و غبار در این سال‌ها افزایش یافته و از نواحی غربی کشور به مرکز و حتی شهرهایی مانند تهران نیز رسیده است.

مقامات دولتی تلاش می‌کنند کانون این آلودگی هوا را کشورهای همسایه قلمداد کنند. اما متخصصان محیط زیست، اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون را علت اصلی آلودگی هوای خوزستان می‌دانند. احداث ۵ سد مخزنی بروی کارون و ۷ طرح انتقال آب به کویر علت اصلی آلودگی هوای استان خوزستان است. به گفته کارشناسان ادامه روند موجود، ایران را دچار «بیابان زایی» خواهد کرد. در این صورت با سیل مهاجرت از همه استان‌ها به مناطق قابل سکونت مواجه خواهیم شد. به این ترتیب بخش اعظم ایران غیر قابل سکونت و به بیابان تبدیل خواهد شد.

کاهش رطوبت خاک و شکل‌گیری کانون گرد و خاک

بنا به آمار منتشره متوسط ۶۰ ساله آب کارون ۱۹ میلیارد متر مکعب بود است که در ۲۰ ساله اخیر به ۱۴ میلیارد متر مکعب رسیده است. این میزان در سال‌های آینده به ۱۰ میلیارد متر مکعب نیز کاهش خواهد یافت . کاهش شدید آب‌دهی کارون علاوه بر تنش آب شرب به کشاورزی و محیط زیست خوزستان و استان‌های مجاور نیز ضربه جدی وارد کرده است. انتقال آب کارون به سایر نقاط توسط مافیای آب که از مقامات دولتی هستند صورت گرفته است. در حال حاضر انگشت اتهام آلودگی هوای خوزستان به سمت این مافیا نشانه رفته است. کاهش ۲ تا ۴ درصدی رطوبت خاک در خوزستان کانون اصلی گرد و خاک در این استان و آلودگی هوا شده است. نابودی کشاورزی و مراتع نقش جدی در ایجاد ریز گردها داشته است.

هجوم ریزگردها به خوزستان و آلودگی هوا را می‌توان کارنامه ۴۰ ساله حکومت در زمینه محیط زیست دانست. خشک شدن تالاب‌ها برای استخراج نفت در استان، به معنی قربانی کردن مردم برای کسب ثروت بیشتر است. مردم علت اصلی این پدیده‌ها را که سودطلبی سران حکومت است به خوبی دریافته‌اند. به همین دلیل، اعتراضات مردم در این رابطه هر روز گسترده‌تر شده است.

ایران کارگر




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: