آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 31 خرداد ماه 1401 = 21-06 2022

فرودگاه دمشق؛ چرا رژیم ایران خیلی ناخرسند است؟

حکومت ایران از بمباران فرودگاه دمشق توسط اسرائیل و بسته شدن آن بسیار ناخرسند است

سایت خبری "پرس تی وی" وابسته به جمهوری اسلامی ایران خبر داد که مجید تخت‌روانچی، نمایندۀ جمهوری اسلامی ایران، در سازمان ملل حملۀ هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه دمشق را که به تعطیلی آن منجر شده محکوم کرد و انفعال و سکوت شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص را سخت مورد نکوهش قرار داد.

به گزارش رادیو فرانسه، پرس تی وی" با اعلام این خبر افزود که نمایندۀ ایران در نشست ویژه شورای امنیت دربارۀ سوریه این شورا را به داشتن استاندارهای دوگانه متهم کرد. مجید تخت روانچی در اظهارات خود حملات مکرر هواپیماهای اسرائیلی به مواضع نیروهای ایران و حزب الله در سوریه را نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه معرفی کرده است.

اسرائیل می گوید که فرودگاه بین المللی دمشق مهمترین مسیر انتقال سلاح و نفرات توسط جمهوری اسلامی ایران به سوریه و برای گروه حزب الله در لبنان است و حضور و اقدام های تهران را در سوریه تهدیدی جدّی علیه موجودیت و امنیت خود می داند.

در هشتم ژوئن گذشته هواپیماهای اسرائیلی علاوه بر انبار مهمات و موشک های نقطه زن ایران و حزب الله در اطراف فرودگاه بین المللی دمشق باندهای این فرودگاه را نیز بمباران کردند به طوری که فرودگاه بین المللی دمشق از آن تاریخ تاکنون تعطیل شده است. به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران نیز از مهمترین مسیر انتقال موشک به سوریه و لبنان و ارسال تجهیزات نظامی در حمایت از رژیم بشار اسد محروم شده است.

اسرائیل در عین حال با بمباران محموله های نظامی حکومت ایران در بندر لاذقیه پیشتر مسیر انتقال سلاح و مهمات به سوریه از طریق مدیترانه را نیز به روی ایران مسدود کرده است. همکاری های امنیتی اسرائیل و ترکیه و تمایل آنکارا برای پا سفت کردن در شمال سوریه، استفاده از این مسیر را نیز دشوارتر از گذشته برای حکومت ایران ساخته است، به ویژه این که مناطق مرزی سوریه و عراق هم در تیررس دائمی هواپیماهای اسرائیلی در هماهنگی با نیروهای آمریکایی در منطقه است.

در پی بمباران فرودگاه دمشق، فیصل المقداد، وزیر امور خارجۀ سوریه، با همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، گفتگوی تلفنی کرد. منابع آگاه بعید نمی دانند که در این گفتگو فیصل المقداد ناخرسندی سوریه را نسبت به استفاده ایران از فرودگاه دمشق و هواپیماهای غیرنظامی برای انتقال و انبار کردن سلاح و مهمات ابراز داشته باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: