آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 2 تیر ماه 1401 = 23-06 2022

استقبال زنان در عربستان‌ سعودی از حجاب اختیاری

تنها سه سال پس از آزادی پوشش و حجاب برای زنان در عربستان سعودی، اکنون مدل موی کوتاه به یکی از سبک‌های رایج بین زنان شاغل در این کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مدل مو که در خاورمیانه به مدل موی پسرانه شهرت دارد، اکنون بین زنانی که هر روز بر تعداد آنها در بازار کار عربستان افزوده می‌شود، محبوبیت پیدا کرده است. آزادی پوشش برای زنان، حق رانندگی، حضور در استادیوم‌ها، سفر بدون نیاز به اجازه مردان و حضور در ورزش‌هایی که قبلا برای زنان ممنوع بود، مانند فوتبال یا اتومبیل‌رانی و گلف از جمله حقوقی است که زنان در عربستان سعودی به موازات اجرای برنامه اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شاهزاده محمد بن سلمان به دست آوردند. در این برنامه روی حضور زنان در جامعه و به‌ویژه بازار اشتغال تاکید زیادی وجود دارد.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، هرچه بر تعداد زنان شاغل در بازار کار عربستان افزوده می‌شود، مدل موی پسرانه به یک مدل موی کاربردی به جای موی بلند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این درحالی است که تا پیش از متحول شدن جامعه، زنان سعودی بیشتر مدل موی بلند را می‌پسندیدند. براساس این گزارش از یکی از آرایشگاه‌ها در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، درخواست برای مدل موی کوتاه در این آرایشگاه افزایش یافته است و از هر ۳۰ مورد تقاضا برای کوتاه کردن مو، هفت تا هشت مورد درخواست موی پسرانه است. مدیر این آرایشگاه به فرانس ۲۴ گفت که اکنون موی کوتاه در عربستان بین زنان خیلی محبوب است و ورود گسترده به بازار اشتغال زمینه‌ساز این تغییر نگرش بوده است.

فرانس ۲۴ با اشاره به چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و تمرکز بر تنوع در منابع درآمد غیرنفتی، حضور گسترده زنان در سطوح مختلف جامعه را یکی از اهداف این طرح توصیف می‌کند. هدف اولیه این طرح این بود که سهم زنان در بازار اشتغال عربستان سعودی تا پایان دهه جاری به ۳۰ درصد برسد، اما همین حالا سهم آنها به ۳۶ درصد رسیده است. شاهدخت هیفا آل سعود، معاون وزیر گردشگری عربستان سعودی ماه گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «اکنون زنان سعودی در هر شغلی حضور دارند و مدیریت ۴۲ درصد شرکت‌های کوچک و متوسط بر عهده آنان است.»

زنانی که خبرگزاری فرانسه با آنها گفت‌و‌گو کرده است، بر این باورند که مدل موی کوتاه سمت و سوی جدیدی به زندگی حرفه‌ای آنان می‌دهد. برخی از آنها می‌گویند موی کوتاه به آنها امکان می‌دهد که به جای صرف زمان برای آرایش مو، زمان بیشتری را برای تمرکز بر کار در اختیار داشته باشند. برخی هم می‌گویند این مدل مو متفاوت است و به آنها قدرت و اعتماد به‌نفس بیشتری می‌دهد. مایا جلال، طراح مد مصری به تاثیر زنان مشهور جهان عرب و سبک پوشش و مدل موی آنها بر نگاه جامعه عربستان سعودی و پذیرش تحولات جدید اشاره می‌کند. برای مثال ياسمين رئيس، هنرپیشه مصری‌تبار یا شیرین،‌ خواننده محبوب که موی کوتاه دارند. او به ای‌اف‌پی گفت: «زنی که موی خود را کوتاه می‌کند شخصیت قوی دارد، زیرا چشم‌پوشی از موی بلند برای زنان آسان نیست.»




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: