آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 3 تیر ماه 1401 = 24-06 2022

چرا این ویژگی "تلگرام" برای ایران فعال نمی‌ شود؟

چند روز پیش تلگرام پریمیوم یا دارای هزینه اشتراک منتشر شد، ولی خبر بد اینجاست که برای کاربران ایرانی فعال نشده است. مشکل از کجاست؟

تلگرام یکی از محبوب‌ترین پیام رسان های اجتماعی در دنیا و همچنین ایران است و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. حدود سه سال پیش تلگرام در ایران فیلتر شد و بدین ترتیب کاربران امروزه از راه‌های دیگری از جمله استفاده از پروکسی یا وی پی ان از آن بهره می‌برند.

تلگرام پریمیوم از راه رسید اما نه برای ایرانی‌ها

به تازگی مالک این شبکه اجتماعی نسخه اشتراکی یا غیر رایگان تلگرام را با نام تلگرام پریمیوم منتشر کرده و کاربران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای به صورت ماهانه از امکانات گسترده آن استفاده کنند. هم‌اکنون مشخص شده که کاربران ایرانی دارای سیم کارت با پیش شماره ۹۸+ نمی‌توانند از نسخه پریمیوم تلگرام استفاده کنند.

بنابراین این خبر ناخوشایندی است که ایرانی‌ها نمی‌توانند از این قابلیت جدید بهره ببرند. طی روزهای اخیر نسخه پریمیوم منتشر شده و از مهم‌ترین قابلیت‌های آن می‌توان به آپلود محتوا تا ۴ گیگابایت اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های نسخه پولی یا غیر رایگان تلگرام، قابلیت تبدیل ویس یا صدا به متن است و ماجرا آنجایی جالب می‌شود که بدانیم از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین ویژگی‌های دیگری نظیر دانلود سریع‌تر فایل‌ها، استیکرهای اختصاصی، واکنش‌های ویژه در چت و عکس‌های پروفایل متحرک و نیز استفاده از ربات‌های مجهزتر و بهبود یافته در تلگرام پریمیوم وجود دارند. هزینه استفاده از نسخه پولی تلگرام در کشورهای اروپایی ماهانه تا ۵ یورو است و این رقم در برخی از کشورهای همسایه مثل ترکیه به ۱۰۰ لیر می‌رسد.

متاسفانه کاربران ایرانی با این که جمعیت بزرگی از مجموع کاربران این پیام رسان را تشکیل می‌دهند نمی‌توانند از قابلیت‌های جدید استفاده کنند. مشکل تا حدی است که حتی نسخه پریمیوم با ابزارهایی نظیر وی پی ان یا درگاه‌های پرداخت بین‌المللی نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

اگر در تنظیمات تلگرام خود جستجو کنید، متوجه می‌شوید که اصلا گزینه‌ای برای تغییر اشتراک از رایگان به Premium وجود ندارد و این یعنی تلگرام پولی یا با هزینه اشتراک هنوز روی شماره‌های ایرانی فعال نشده است. طبق آمار موجود در کشور که از طریق نظرسنجی ایسپا انجام شده، حدود ۳۲ درصد از کاربران ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند و این شبکه اجتماعی سومین شبکه پرجمعیت در کشور ما است.

همان‌طور که گفتیم با این که تلگرام در ایران فیلتر است، اما باز هم ایرانیان از آن استفاده می‌کنند، چرا که از محبوبیت بالایی برخوردار است و امکانات ویژه و گسترده‌ای در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. ظاهرا اصرار مردم جواب داده و دولت نتوانسته تلگرام را به طور کامل در ایران فیلتر کند و هنوز هم افراد زیادی از این پلتفرم اجتماعی بهره می‌برند.

البته در دوران کرونا و نیز تحریم و فیلتر تلگرام، واتساپ جایگاه از دست رفته خود را تا حدود زیادی به دست آورد. بر اساس آمار منتشر شده، تلگرام اگرچه فیلتر است، اما همچنان ۴۵ میلیون کاربر ایرانی را در خود جای داده است. همچنین کاربران مذکور در عرض هر ۲۴ ساعت حدود ۱۵ میلیارد پیام رد و بدل می‌کنند.

هم‌اکنون تلگرام در سراسر جهان بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر دارد و با رسیدن به این جمعیت زیاد تلگرام تصمیم گرفت نسخه پریمیوم خود را منتشر کند تا کاربران متعهد و وفادار با تهیه آن از امکانات گسترده‌ای بهره‌مند شوند. البته برخی از کاربران حدس زده‌اند که با آمدن نسخه پولی تلگرام ممکن است طی ماه‌های آینده و به تدریج برخی از عملکردهای این پیام رسان دچار اختلال شود تا بدین ترتیب کاربران مجبور به تهیه نسخه پریمیوم شوند، ولی خود مدیران تلگرام اعلام کرده‌اند که قرار نیست به هیچ وجه چنین اتفاقی بیفتد.





Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: