آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 4 تیر ماه 1401 = 25-06 2022

وضعیت وخیم خوزستان با شکل‌گیری دوباره ریزگردها

شکل‌گیری دوباره ریزگردها در خوزستان بیش از ۵۰۰ تن را راهی بیمارستان کرد

هم‌زمان با شکل‌گیری دوباره و گسترده ریزگردها در خوزستان، ۵۰۱ نفر در روزهای نخست ماه تیر راهی بیمارستان شده‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز شنبه، چهارم تیر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفت که از این تعداد ۵۰ نفر در بخش‌های ویژه بیمارستان بستری شده‌اند. با وجود این وضعیت هوا، تاکنون خبری از تعطیلی مدارس و اداره‌ها در این استان منتشر نشده است.

در همین حال سازمان هواشناسی از وقوع پدیده گردوغبار هم‌زمان با وزش باد «نسبتاً شدید» در بیش از ۱۰ استان کشور خبر داده است.

بر اساس گزارش این سازمان پدیده ریزگرد و باد از روز شنبه و از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، البرز، زنجان، کرمانشاه، قزوین شروع خواهد شد و در روز یک‌شنبه علاوه بر این استان‌ها در کردستان، ایلام، خوزستان، قم، تهران، مرکزی، لرستان رخ خواهد داد.

در این گزارش درباره خسارت احتمالی به محصولات کشاورزی و تاخیر و لغو پرواز در استان‌هایی که تحت تاثیر پدیده گرد و غبار هستند نیز هشدار داده شده است.

آخرین بار پیش از این سامانه گرد و غبار اوایل خرداد وارد کشور شده بود و روز سوم خرداد به دلیل تشدید آلودگی، موجب تعطیلی ادارات دولتی و مراکز آموزشی در ۹ استان از جمله خوزستان شد.

سامانه گرد و غبار که کانون‌های اصلی آن در کشورهای همسایه غربی ایران است هر از گاهی وارد کشور می‌شود و معمولا سطح گسترده‌ای از کشور را فرا می‌گیرد.

تغییر شرایط اقلیمی، بروز خشکسالی‌های متعدد، مدیریت نادرست منابع آب و خاک، کاهش پوشش گیاهی و بهره‌برداری غیرعلمی از اراضی زراعی، مهم‌ترین عوامل فرسایش خاک و بروز طوفان‌های گرد و غبار و ریزگرد است.

با وجود همه هشدارها، به دلیل عدم تدبیر کشورهای منطقه از جمله ایران، فواصل زمانی شکل‌گیری این پدیده کوتاه‌تر و دامنه آن به تمامی فصول سال کشیده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اواخر اردیبهشت گفته بود که کانون ریزگردها «به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی» به اطراف تهران رسیده است. رادیو فردا




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: