آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 5 تیر ماه 1401 = 26-06 2022

برجام؛ مقام حکومتی: بعید میدانم با این روند به سرانجام برسد

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با روزنامه آرمان پیرامون بن‌بست مذاکرات برجام با بیان این‌که دیگر از «برجام پوسته‌ای بیشتر باقی نمانده است»، در باره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای توافق برجام گفت: تحولات آن‌قدر سریع است که نمی‌توان با توجه به متغیرها پیش‌بینی دقیقی انجام داد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که مذاکرات بین ایران و آمریکا به «زودی» و در کشوری در حوزه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

این در حالیست که رئیسی شب گذشته در تلویزیون حکومتی گفت: ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما از مواضع خود عقب نشینی نمی کنیم.

مرتضی مکی در این باره می گوید: اظهارات در این برهه زمانی ابهام برانگیز است و مشخص موضع‌گیری نمی‌شود اما مشخصاً مهم‌ترین موضوع اختلافی هم‌چنان خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی است.

وی افزود: این‌که ایران و آمریکا در این خصوص تا چه میزان انعطاف خرج دهند هم‌چنان مشخص نیست اما موضع‌گیریهای مبهم نشان می‌دهد که هم ایران و هم آمریکا هم‌چنان احیای برجام را می‌خواهند اما حاضر نیستند یک امتیاز بیشتر بدهند یا یک امتیاز کمتر به‌دست آورند. خطوط قرمزی ترسیم شده است و هیچ‌یک حاضر به عقب نشستن از خط قرمز خود نیستند.

دیپلمات سابق، کوروش احمدی هم گفته است: بلاتکلیفی را می‌توان ویژگی عمده برجام در این دوره به شمار آورد. برجام دوره‌های مختلفی را تا کنون از سر گذرانده، اما هیچگاه این‌چنین در ورطه بلاتکلیفی گرفتار نبوده است.

مسعود پزشکیان (از طیف موسوم به اصلاح طلب) هم در خصوص آینده مذاکرات برجام گفت: هر کاری کارشناس مخصوص به خود را دارد و هر فردی که برای مذاکره انتخاب می شود باید تجربه لازم در آن رشته را داشته باشند. روندی که در پیش گرفتیم بعید میدانم به سرانجام برسد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: