آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 9 تیر ماه 1401 = 30-06 2022

ترور پاریس؛ حبس ابد بدون امکان عفو برای متهم اصلی

پایان دادگاه ترورهای پاریس؛ حبس ابد بدون امکان عفو برای متهم اصلی

دادگاهی در فرانسه پس از ۱۴۰ جلسه حکم خود در باره تنها بازمانده ترورهای ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ پاریس را صادر کرد. در رشته ترورهای همزمان در آن روز ۱۳۰ نفر کشته شدند. دادگاه به زودی مشغول پرونده دیگری از افراطیون اسلام‌گرا می‌شود.

به گزارش دویچه وله، دادگاهی در پاریس شامگاه چهارشنبه (۲۹ ژوئن/ ۸ تیر)، صلاح عبدالسلام، متهم اصلی پرونده ترورهای روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ را به بالاترین مجازات رایج در فرانسه محکوم کرد.

عبدالسلام مشمول حبس ابد کامل شده است. این نوع مجازات که در فرانسه کمتر اعمال می‌شود، به معنای آن است که محکوم دستکم تا سی سال امکان برخورداری از عفو را نخواهد داشت.

عبدالسلام که ۳۲ ساله و دارای تابعیت فرانسوی است تنها بازمانده جوخه‌ای است که ترورهای نوامبر سال ۲۰۱۵ را همزمان در چند نقطه پاریس انجام دادند.

محکوم اصلی دادگاه پاریس پیش‌‌تر نیز به دلیل شلیک گلوله به پلیس بلژیک به هنگام دستگیری، به بیست سال زندان محکوم شده بود.

در باره تجمیع یا کسر دو دوره زندان از یکدیگر باید مقام‌های فرانسه و بلژیک با هم توافق کنند.

دادگاه پاریس ۱۹متهم دیگر پرونده را که در تدارک یا همراهی با ترورها مشارکت داشتند به حبس از دو سال تا ابد محکوم کرد. ۶ تن از متهمان در دادگاه غایب بودند. یکی از این ۶ نفر در ترکیه در حبس است و ۵ تن آنها ظاهراً در سوریه فوت کرده یا کشته‌ شده‌اند.

ترورهایی چندگانه با قربانیان و مجروحان پرشمار

در جریان رشته ترورهایی که شامگاه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس روی داد مجموعاً ۱۳۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر مجروح شدند. سالن کنسرت باتکلان در پاریس و چند بار و رستوران آماج این ترورها واقع شدند.

سه تروریست انتحاری هم در استادیوم محل برگزاری بازی فوتبال میان تیم‌های فرانسه و آلمان، در میان تماشاچیان خود را منفجر کردند.

مسئولیت ترورها را گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) به عهده گرفت که در آن زمان همچنان بخش‌هایی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت و در این مناطق اعلام خلافت کرده بود.

اغلب عاملان ترور خود را در عملیاتی که انجام دادند منفجر کردند. یکی از آنها با شیلک پلیس از پا درآمد و چند نفر دیگر هم در جریان تعقیب و گریز پلیس در روزهای بعد کشته شدند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: