آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 تیر ماه 1401 = 05-07 2022

وضعیت بهائیان در ایران در حال "وخیم‌ تر شدن" است

سرويس خبرى جامعۀ جهانی بهائى: در ماه ژوئن، ۴۴ بهائی احضار، دستگیر، محاکمه یا زندانی شدند. یک فعال حقوق بشر می‌گوید وضعیت در حال "وخیم‌تر شدن" است

با دستگیری، برگزاری دادگاه و زندانی شدن حداقل ۱۸ شهروند بهائی در سراسر کشور در هفته‌های گذشته، کارزار سیستماتیک حکومت ایران برای سرکوب اقلیت دینی بهائی بار دیگر سرعت گرفته است و در مجموع در ماه ژوئن ۴۴ بهائی احضار، دستگیر، محاکمه یا زندانی شده‌اند. در همین حال، صدها نفر دیگر در انتظار احضار به دادگاه یا آغاز دوران حبس خود هستند. جامعهٔ جهانی بهائی معتقد است که افزایش بازداشت‌ و حبس در هفته‌های اخیر از شروع فصل نگران‌کننده‌ای در سرکوب بهائیان ایران خبر می‌دهد و حاکی از این است که مقامات به طرز فزاینده‌ای در حال عملی‌سازی برنامه‌های خود برای زندانی کردن یا سرکوب جامعهٔ بهائی ایران به شکل‌های دیگر هستند.

هفتهٔ گذشته سه زن بهائی در شیراز دستگیر شدند که دو نفر از آن‌‌ها تنها حدود بیست سال دارند و دیگری یک مادر ۴۱ ساله است. تمامی این افراد در حال حاضر بدون تفهیم اتهام در ادارهٔ اطلاعات شیراز در بازداشت به سر می‌برند. ‌

آنچه به وخامت اوضاع می‌افزاید این است که یکی از این دختران جوان در سال ۲۰۱۹ پس از قبولی در کنکور سراسری کشوری برای ورود به دانشگاه درخواست کرده بود اما مقامات به او گفته بودند که «نقص پرونده» دارد- تجربه‌ای که میان جوانان بهائی‌ که برای ورود به دانشگاه اقدام می‌کنند متداول است. بهائیان پس از انقلاب فرهنگی ایران در سال ۱۹۸۳ از ورود به دانشگاه محروم شده‌اند.

علاوه بر ۲۶ بهائی که ماه گذشته در شیراز احکام خود را دریافت کردند، هفت بهائی دیگر که همگی قبلاً دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شده بودند، هفتۀ گذشته به دادگاه احضار شدند و اکنون منتظر رأی دادگاه هستند.

در بندرلنگه در جنوب ایران، مقامات کارگاه متعلق به یک بهائی را پلمب و از صدور جواز کسب برای دو مغازهٔ عینک‌سازی ممانعت کردند، اقداماتی که خانواده‌ها را از امرار معاش محروم ساخته و فرصت‌های اقتصادی اعضای جامعه را بیش از پیش محدود می‌کند.

در سنندج و چندین شهر کوچک دیگر در منطقۀ کردنشین غرب ایران، اعضای جامعهٔ بهائی به شکلی مداوم در معرض تعقیب و آزار و اذیت قرار دارند و به دلیل اعتقاداتشان تهدید شده‌اند.

خانم بانی دوگال، نمایندهٔ ارشد جامعهٔ جهانی بهائی در سازمان ملل می‌گوید: «هفته‌ای نیست که بهائیان ایران از دستگیری‌های جدید، احضار شدن به زندان و سایر شکل‌های آزار و اذیت از جانب حکومت ایران در امان باشند. ما زنگ خطر را به صدا در می‌آوریم: بهائیان ایران در حال حاضر متحمل شدیدترین حملات سازمان‌دهی شده در سال‌های اخیر هستند.»

این اخبار جدید در حالی منتشر می‌شود که اوایل ماه گذشته ۲۶ بهائی در شیراز به اتهام «اجتماع و تبانی برای ایجاد ناامنی فکری و عقیدتی در جامعه اسلامی» به زندان و تبعید محکوم شدند. اما در حقیقت این بهائیان به قصد رفع نیازهای محلی و بررسی بحران آب در منطقه در نقاط مختلف شیراز دور هم جمع می‌شدند. در نتیجهٔ این احکام تعدادی کودک خردسال از والدین‌شان جدا خواهند شد.

همچنین دو سال پیش در شیراز چهل نفر از بهائیان به دادگاه انقلاب فراخوانده شدند، جایی که یکی از مقامات تهدید به «ریشه‌کن» نمودن جامعهٔ بهائی در این شهر کرد.

مازیار بهاری، ژورنالیست و فعال حقوق بشر، برندهٔ جایزهٔ الی ویزل در سال ۲۰۲۰ و جایزهٔ آکسفم نوویب/ انجمن قلم برای آزادی بیان و سازندهٔ چندین فیلم دربارهٔ بهائیان ایران، گفت که این دستگیری‌های مداوم نشان از این دارد که حکومت ایران در تلاش است تا جامعهٔ بهائی ایران را «مدفون» کند.

آقای بهاری گفت: «مقامات ایرانی شما را به زندان می‌اندازند اگر بخواهند جهان شما را فراموش کند و امیدتان به آینده را از دست بدهید. در چهل سال گذشته هزاران بهائی در ایران زندانی شده‌اند، واقعیتی که حاکی از ارادهٔ ایران برای به فراموشی سپردن بهائیان است. اکنون وضعیت رو به وخامت دارد. امیدوارم جامعهٔ بین‌المللی بتواند حکومت ایران را به تجدیدنظر در رویه‌اش وادارد.»

اقدامات گزارش‌شدۀ اخیر علیه بهائیان در ماه گذشتۀ میلادی عبارتند از:

● روز ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲، خانم ژیلا شرفی نصرآبادی، یکی از شهروندان بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. این نیروها در یورش به خانهٔ ایشان پس از جستجوی منزل و توقیف بسیاری از وسایل، ایشان را به بازداشتگاه ادارهٔ اطلاعات شیراز بردند. خانم نصرآبادی ۴۱ ساله و متأهل است و دو فرزند دارد.

● روز ۲۶ ژوئن ۲۰۲۲، خانم شقایق خانه‌زرین و خانم نگار ایقانی که هر دو در اوایل بیست سالگی هستند در شیراز دستگیر شدند. اتهامات این دو نفر نامعلوم است و در ادارهٔ اطلاعات شیراز در بازداشت به سر می‌برند.

● در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲، آقای معین میثاقی، آقای مهران مصلی‌نژاد و خانم‌ها نگاره قادری و هایده فروتن در شیراز به دادگاه احضار شدند.

● در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۲، آقای سعید عابدی، آقای وحید دانا و آقای حسن صالحی در شیراز به دادگاه احضار شدند.

● در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۲، آقای فردین ندافیان ساکن تهران برای گذراندن حکمش به زندان اوین منتقل شد.

● روز ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲، خانم هایده رام برای گذراندن حکم خود به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد. پنج بهائی دیگر، آقای برهان اسماعیلی، خانم مریم باشی، خانم فرانک شیخی، خانم مینو بشیر و خانم درنا اسماعیلی که پیش‌تر در پرونده‌ای مشترک همراه با خانم رام در مجموع به ۶۴ سال زندان محکوم شده بودند، برای گذراندن حکم‌هایشان احضار شدند.

● ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ خانم ثمین احسانی، متخصص آموزش کودکان، دستگیر و برای گذراندن حکم به زندان اوین منتقل شد.

بهائیان ایران بزرگترین اقلیت دینی غیرمسلمان این کشور هستند که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در معرض سرکوب و آزار و اذیت قرار دارند. یک سند محرمانه که در سال ۱۹۹۱ به تأیید رهبر ایران رسیده است خواستار محدود شدن راه «ترقی و توسعه» جامعهٔ بهائی از طریق ممنوع کردن ورود بهائیان به دانشگاه، ایجاد محدودیت در زمینهٔ امرار معاش و اعمال سایر تبعیض‌ها در حق آن‌ها می‌شود.



Babak July 5, 2022 06:51 PM

مسلمانان افراطی بهای آزار، اذیت ، شکنجه و کشتار بهائیان را خواهند پرداخت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Shahin July 5, 2022 07:23 PM

عبدالبهاء در وصف پیشوایان دینی در ایران، آنان را نادانان، بی‌خردان، شورشیان و فتنه‌جویانی می‌نامد که همچون گرگانی در لباس شبان، قرآن‌خوانانی به شیوۀ درّندگان و آدمیانی به سیرت جانوران‌اند که اعمالشان بنیاد انسانی و «بنیان رحمانی» را ویران نموده و به بهانۀ «دین‌ مبین الهی»، آشوبی برانگیخته‌اند‌ و موجب رسوایی ایرانیان نزد جهانیان گشته‌اند (رسالۀ سیاسیه، ) او سبب نگارش «رسالۀ سیاسیه» را روشنایی و هوشیار نمودن ایرانیان در درک اساس دین الهی بیان می‌دارد
عبدالبهاء عامل اصلی مشکلات پدیدآمدۀ رفاهی تمامی ایرانیان را بی‌کفایتی پیش‌کاران مملکتی و نادانی بدخواهانی می‌داند که در ظاهر عالِم، ولی به‌حقیقت نادان و فتنه‌انگیزان‌اند,
از نگاه تاریخی عبدالبهاء، دخالت علما و شریعت‌مداران اسلام در سیاست، موجب پراکندگی و آوارگی مؤمنان، شعله‌ور شدن فساد و دشمنی در جهان، تاراج مملکت و اسیری مردمان شده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: