آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 18 تیر ماه 1401 = 09-07 2022

طالبان، شیعیان هزاره را بازداشت و شکنجه می‌ کنند

از تهاجم نیروهای طالبان به ولسوالی هزاره و شیعه نشین شهرستان بلخاب در استان سرپل در شمال افغانستان، حدود سه هفته می‌گذرد؛ اما هنوز نیروهای طالبان دست از تعقیب و کشتار غیرنظامیان شیعه و هزاره، برنداشته‌اند.

به گزارش شفقنا، منابع محلی می‌گویند که نیروهای استخبارات / اطلاعات طالبان در استان بامیان در مرکز افغانستان، مردان هزاره را به ظن ارتباط با مولوی مهدی مجاهد، بازداشت می‌کنند.

به گفته این منابع، نیروهای استخبارات طالبان تاکنون پنج نفر را، به شمول یک داکتر، از ولایت بامیان بازداشت کرده‌اند و آنها را به محل نامعلوم انتقال داده‌اند.

این منابع می‌گویند که روز پنجشنبه، نیروهای استخبارات طالبان چهار نفر را از ساحه «شش پل» استان بامیان، بازداشت کردند و با خود بردند. این افراد باشنده اصلی بامیان بودند.

بر اساس گزارش منابع محلی، از زمان آغاز جنگ نیروهای طالبان با مولوی مهدی در شهرستان بلخاب استان سرپل، نیروهای استخبارات این گروه محدودیت‌های شدیدی را در استان بامیان، وضع کرده‌اند و ایست‌های بازرسی بیشتری در این ولایت ایجاد کرده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که نیروهای طالبان در هر ایست بازرسی، مردم را تلاش بدنی می‌کنند و اگر فردی به نظر آنها مشکوک بیاید، بازداشت و مورد بازپرسی قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، شماری از باشندگان محل می‌گوید که نیروهای استخبارات طالبان، مردانی را که از ترس سلاخی و کشتار این گروه، خانه و زندگی شان را در بلخاب رها کرده و فرار کرده‌اند، تعقیب و بازداشت می‌کنند.

یکی از زنان آواره بلخاب روایت کرده است که از زمان تهاجم طالبان به ولسوالی بلخاب، مردان آنها ناپدید هستند و هیچ اطلاعی از آنها ندارند. او گفته که زنان و کودکان شش شبانه روز را در دل کوه‌ها و صخره‌ها سفر کرده‌اند تا توانسته‌اند در جایی پناه بگیرند؛ اما هیچ چیزی برای خوردن ندارند.

آواره شدن 200 خانواده در روزهای اخیر از یک روستا

منابع محلی گزارش داده‌اند که روز چهارشنبه، 200 خانواده از اهالی روستای «پروشان» شهرستان بلخاب، از بیم تعرض و انتقامجویی نیروهای طالبان، خانه‌های شان را رها کرده‌ و به کوه‌ها و دره‌ها پناه برده‌اند.

به گفته این منابع، نیروهای طالبان جستجوی خانه به خانه را در این روستا آغاز کرده‌اند و در بسیاری از خانه‌های غیرنظامیان، افراد طالبان مستقر شده‌اند.

آنها می‌گویند که نیروهای طالبان زنان، کودکان و بزرگ سالان را آزار و اذیت و شکنجه می‌کنند و از آنها می‌پرسند که مردان شان کجاست و چرا از خانه فرار کرده‌اند.

نیروهای طالبان در حالی در خانه‌های غیرنظامیان در شهرستان بلخاب مستقر شده‌اند و از آن به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کنند که مطابق قوانین بین‌المللی، استفاده از خانه‌های غیر نظامیان و آنها را سپر انسانی قرار دادن، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

طالبان در بیست سال گذشته نیز همواره از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند و نیروهای این گروه در روستاها و شهرهای افغانستان وارد خانه‌های غیرنظامیان می‌شدند و از آن به عنوان سنگر استفاده می‌کردند و درگیری با نظامیان حکومت پیشین افغانستان را آغاز می‌کردند.

27 هزار آواره نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه

روز گذشته برای اولین بار و بعد از حدود سه هفته از آغاز جنگ بلخاب، سازمان ملل متحد آماری از آوارگان جنگ بلخاب منتشر کرد.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) بر اثر تهاجم نیروهای طالبان به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل، 27 هزار نفر آواره شده‌اند.

این نهاد گزارش داد که خانواده‌ها از این ولسوالی به ولایات همجوار در شمال و ولایت بامیان در مرکز افغانستان، آواره شده‌اند و همکاران آنها در حال آماده سازی برای تأمین مواد غذایی و سایر کمک‌ها به بیش از 10 هزار نفر در بلخاب هستند.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل پس از انتقادات گسترده از بی‌توجهی نهادهای امداد رسان بین‌المللی به آوارگان جنگ بلخاب، این آمار را منتشر کرد و اعلام کرد که در حال آماده شدن برای کمک به این آوارگان هستند؛ در حالی که حدود سه هفته می‌شود که این آوارگان در کوه‌ها بسر می‌برند و شماری از آنها بر اثر گرسنگی، سرمای شدید و نبود دارو و مواد بهداشتی، جان داده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: