آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 19 تیر ماه 1401 = 10-07 2022

ترسی که سفر بایدن به منطقه به دل خامنه ای انداخته است

در آستانه سفر رئیس‌جمهور آمریکا، به اسرائیل و عربستان سعودی، واشنگتن تایید کرده که تکمیل سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه در دستور کار شورای امنیت ملی کاخ سفید قرار دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چند منبع آگاه از تلاش‌ها برای امضای یک پیمان دفاعی مشترک با کشورهای عربی خبر داد و آن را گامی در رویارویی با تحرکات و تهدیدات رژیم ایران در منطقه دانست.

این خبرگزاری نوشت که آمریکا و اسرائیل زمینه شکل‌گیری پیمان امنیتی با حضور خود و کشورهای عربی را دنبال می‌کنند.

یک منبع امنیتی در ایران امروز در واکنش به این خبر گفته است: با ایجاد شبکه پدافندی مشترک منطقه، جمهوری اسلامی به نزدیک‌ترین اهداف حمله می‌کند.

به گزارش رادیو فردا، نور نیوز وابسته به شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی در توئیتی نوشت: اگر ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه، امنیت ایران را «به هر شکل به خطر بیندازد»، «قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد».

به نوشته این سایت، ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه «از سوی آمریکا و با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان» اسرائیل، یک «اقدام تهدیدآمیز است».

این منبع نوشت: ایجاد شبکه یکپارچه پدافندی در منطقه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است. اگر اجرای چنین طرح‌هایی امنیت جمهوری اسلامی ایران را به‌هر شکل به خطر بیاندازد قطعا با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد...

معلوم نیست که «نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف» از نظر این منبع حکومتی کدام است. اما ارزیابی می‌شود اهدافی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشند.

نگرانی جمهوری اسلامی از بازگشت رسمی آمریکا به منطقه

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکنون ۱۰ بار به اسرائیل سفر کرده است. اما این اولین باری خواهد بود که او در مقام رئیس‌جمهور آمریکا عازم این کشور می‌شود. سفر رئیس‌جمهور آمریکا در روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه، ۲۲ تیر)‌ از فرودگاه بن‌گوریون (بین اورشلیم و تل‌آویو) آغاز می‌شود.

به گزارش بی بی سی، در اسرائیل، برنامه کاری رئیس‌جمهور آمریکا بسیار شلوغ است. او در مذاکراتش با لاپید به دنبال چانه‌زنی برای گرفتن امتیازاتی برای فلسطینی‌ها و همچنین عمق بخشیدن به عادی‌سازی روابط این کشور با اعراب، به ویژه عربستان است.

جز اینها، سقوط کابینه اسرائیل در آستانه این سفر موجب شد تا بایدن یک دیدار دیگر را نیز به برنامه‌اش اضافه کند؛ ملاقات با بنیامین نتانیاهو به عنوان رهبر مخالفان. آمریکا می‌گوید که در انتخابات اسرائیل از هیچ طرفی هواداری نمی‌کند. در عین حال، رابطه تیره نتانیاهو و دموکرات‌های آمریکایی بر کسی پوشیده نیست و جو بایدن نیز در این مدت از انتقادهای پر نیش و کنایه نتانیاهو در امان نبوده.

بایدن روز جمعه به ریاض پرواز خواهد کرد. این پرواز هم در نوع خود اقدامی بی‌سابقه است چون این نخستین بار در تاریخ است که رئیس‌جمهور آمریکا به شکل مستقیم از اسرائیل به عربستان پرواز می‌کند.

اما چه در عربستان و چه در اسرائیل، این انتظار وجود دارد که مساله ایران در مذاکرات مطرح شود. بن‌بست مذاکرات احیای برجام ادامه دارد و این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا از فرصت سفر بایدن بهره ببرد و درباره سناریوهای خاورمیانه «بدون برجام» با شرکایش در منطقه مذاکره کند.

در این مدت همچنین رسانه‌های اسرائیلی از ابتکار عملی برای تشکیل یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای نیز صحبت کرده بودند که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز آن را تایید کرد. از جمله تغییرات استراتژیکی که می‌تواند در این سفر به اشکال مختلف نمود پیدا کند، سرمایه‌گذاری جدی دیپلماسی آمریکا بر افزایش همگرایی در منطقه است.

این در حالیست که به گزارش سایت حکومتی همشهری آنلاین، آخوند اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات دولت رئیسی درباره سفر قریب‌الوقوع بایدن به منطقه گفته است: این اقدامات صرفاً یک سخنرانی و توافق نیست، بلکه به‌ معنای تلاش برای بازگشت رسمی آمریکا به منطقه است.

وی هم‌چنین با اذعان به فضای اعتراضی در جامعه گفت: دشمن به دنبال سوءاستفاده از مطالبات انباشته شده مردم است. دشمنان با روش جدید، قصد دارند، شرایطی ایجاد کنند تا اقتدار نظام را با گسترش نارضایتی و ناامید کردن مردم نسبت به کارآمدی نظام مخدوش کنند. هم‌اکنون دهها سرویس اطلاعاتی فعال علیه نظام فعالیت می‌کنند.

بایدن: به افزایش فشارها ادامه می‌دهیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در یادداشتی برای روزنامه «واشنگتن‌پست» اعلام کرد تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، فشار‌های اقتصادی علیه این کشور ادامه خواهد داشت.

بایدن نوشت: برخلاف گذشته، این ایران است که اکنون منزوی شده و برای بازگشت به توافق تحت فشار قرار دارد. این انزوا تا زمانی که تهران به برجام بازگردد ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور آمریکا این یادداشت را در آستانه سفرش به عربستان سعودی نوشته و از سفرش به این کشور دفاع کرده است.

به گفته بایدن، هدف از این سفر، تقویت شراکت استراتژیک با ریاض است.

در همین حال بنیاد دفاع از دمکراسی ها در واشنگتن گفته: فقط فشار حداکثری می‌تواند خامنه‌ای را مجبور به توافق کند.

این منبع می گوید: اگر دولت بایدن به وضعیت موجود ادامه دهد، می‌توان انتظار داشت که سنگ‌اندازی تهران هم ادامه خواهد داشت و هرگونه شانسی برای دستیابی به توافق قابل‌قبول را از بین ببرد. ولی اگر واشنگتن اجرای تحریم‌های خود را دوباره تقویت کند، می‌تواند خامنه‌ای را برای تسلیم تحت فشار قرار دهد. احیای فشار حداکثری می‌تواند خامنه‌ای را مجبور به توافق کند. با توجه به این‌که تهران به سلاح اتمی نزدیک و نزدیکتر می‌شود، برای بایدن هیچ وقتی نمانده است.



خسرو July 10, 2022 03:47 PM

من اگر به جای خامنه ای بود نگران خشم هشتاد میلیون ایرانی بودم خشم مردم به زودی بیت رهبری خامنه ای را در اتش خواهد سوزاند
مرگ بر خامنه ای
لعنت بر خمینی

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: